mandag 15. september 2014

En bergenser tilbringer en helg i Oslo, og vil nesten ikke hjem igjen

Vi bergensere er ikke akkurat verdenskjent for å skryte av hvor vakker vår hovedstad er, men etter denne helgen kan jeg ikke annet. Hvem som kom på at det var "lurt" å ta nattoget fra Bergen til Oslo på torsdagskvelden, skal jeg ikke rippe opp i, men bortsett fra det hyggelige bekjentskapet jeg gjorde på toget så ble dette en skikkelig nedtur. Ikke kan en legge setene bakover (noe særlig) og ikke tar de av lysene, mange ble sittende våken hele natten med skjermer av forskjellige størrelser på fanget. Jeg sov i alle fall IKKE, så en god dose frisk luft var påkrevd når jeg 06:27 steg av på Oslo S.

Oslo Operahus i tidlige morgentimer

Akershus Festning var et flott sted å gå tur, sånn mens en venter på at alle andre skal våkne
Etter jeg hadde parkert kofferten på Hotell Comfort Børsparken, tok jeg meg en tur opp på operataket for å se morgenen gry herfra. Deretter gikk turen rolig og bedagelig via Akershus festning/slott, og når jeg så fornemmet at butikken jeg gledet meg vilt til å besøke var åpen, gikk jeg korteste vei til Eldorado. Unnskyld at jeg bruker et så vovet språk, men denne butikken er en våt drøm for en bokelsker... Woao, for en butikk! Selv de største og flotteste bokhandlerne i London kan ikke måle seg med denne. Jeg gikk meg rent vill der inne, og når jeg så innover lydbokavdelingen, mistet jeg nesten pusten.

Her var det kilometervis av bøker å se på, og så delikat stilt ut

Se den lydbokavdelingen da!!
Hva kan toppe dette?  tenkte jeg, da turen fortsatte ut på Tjuvholmen. Her besøkte jeg Galleri Fineart som for tiden huser 2000 kvadratmeter med Pushwagner. Etter å ha sett hans bilder i Galleri Guddal i Rosendal, gledet jeg meg til å se kunstverket på skur 13, og den imponerende samlingen inne på Fineart. Jeg snopte med meg hjem en katalog, med noen flotte tekster om kunstneren og hans verker.

Fineart ligger på Filipstadbrygge 2 på Tjuvholmen - vel verdt et besøk!

Utekunst på Skur 13 på Tjuvholmen
Etterpå gikk turen til Astrup Fearnley Museet, som ruver ytterst på holmen. Her måtte en betale en slant for å komme inn, men det var verdt pengene. Her møtte jeg også igjen min venninne fra toget, og etter jeg hadde fulgt henne bort til Fineart (snakk om å pushe kunst på folk...) så utvekslet vi mailadresser og avtalte å møtes på facebook.

Jeg likte godt flere av installasjonene på Astrup Fearnley

Kunst som får en til å tenke....
Bondens marked i Oslo var en smule større enn det vi har i Bergen
Glad og fornøyd tuslet jeg forbi alle bodene til Matfestivalen, og tilbake til Spikersuppa hvor arrangementene til Oslo Bokfestival var i full gang. Her fikk jeg med meg det magiske møtet med Jojo Moyes før jeg deltok på den Offisielle åpningen, med snorklipping av kulturminister Thorhild Widvey. Der var forfattere på scenen som fortalte om sine forventninger til festivalen, og Frode Grytten leste fra sin siste utgivelse.
Tiden for mitt teaterbesøk nærmet seg, og jeg snek meg inn på "Ett glass" og spiste fiskesuppe. Her fikk jeg selskap av Eric del Barco Soleglad, som også ville ha litt middag før han skulle spille i det samme stykket som jeg satt og gledet meg til. Kjekt når vi bergensere kan slå oss sammen :)

Jojo Moyes blir intervjuet av Anette Garpestad om hennes nye (fantastiske) bok

Kulturminister Thorhild Widvey foretar den offisielle åpningen av Bokfestivalen
Unni Lindell, Gunhild Øyehaug, Marte Michelet, og Kjartan Fløgstad snakker med Mikkel Bugge
Men først, litt krim: Tom Kristensen, Hans Olav Lahlum, Trude Teige og Jon Øystein Flink er alle aktuelle med krimbøker nå i høst og de pratet om dette, ledet av Fredrik Wandrup. Etterpå var det romanen sin tur, og tar jeg ikke helt feil så var det forfatteren Anne Øfsti som snakket med Linnèa Myhre, Kjersti Annesdatter Skomsvold og Hanne Ørstavik.

Trude Teige, Tom Kristensen, Jon Øystein Flink og Hans Olav Lahlum i samtale med Fredrik Wandrup
Anne Øfsti leder an praten med Hanne Ørstavik, Kjersti Annesdatter Skomsvold og Linnèa Myhre
Så var det tid for teater. Oslo Nye er i disse dager stedet hvis du har lyst å se bergensere i fri dressur. Her "ruler" Bjarte Hjelmeland som Molières Hypokonder, og ikke nok med det, han har med seg både Erik del Barco Soleglad og Ellen Birgitte Winther på scenen. Stykket var kjempebra, jeg lo! Stort sett har jeg ikke sansen for elleville komedier av denne typen, men selv om jeg var alene i teateret og (nesten) edru, så fant jeg dette ustyrtelig morsomt. Bjarte er jo god i alt han gjør, og denne rollen passet ham perfekt.

Det begynte å sige på, så jeg skulle gjerne lagt meg oppi sengen til Hypokonderen
En lang dag (uten søvn natten før) var over, og jeg tuslet tilbake til hotellet. Det var stille og helt mørkt og jeg sov fra jeg landet på puten til klokken 9! De som kjenner meg vet at dette er særdeles unormalt for meg å være.
Lørdag var det tid for Bokbloggtreff i Aschehougs kantine. Etter en introduksjon, litt mingling og masse prating var det tid for quiss. Så fikk vi lunch, og etter det ankom fire av seks nominerte til Bokbloggerprisen 2013. De ble presentert og gjort stas på, før komitèen røpet hvem som ble vinnere i de to klassene, "åpen klasse" og "romaner og krimromaner". Ruth Lillegraven, Lisa Aisato, Siri Pettersen og Agnes Ravatn beæret oss med sitt fremmøte, mens Herbjørg Wassmo og Roy Jacobsen var forhindret fra å delta.
Kjekt for oss var det at begge vinnerne var tilstede, og Ruth Lillegraven vant prisen i åpen klasse for sitt dikt URD mens Agnes Ravant vant romanprisen for Fugletribunalet. Husker jeg rett nominerte jeg begge disse bøkene, så jeg er strålende fornøyd med resultatet.
Jeg satt så dårlig til for å ta bilder, så derfor blir det ikke noe bilder fra meg. De som virkelig interesserer seg for dette har nok å ta av i de rette kanaler, eller dere kan benytte dere av linkene nederst på innlegget.

Det supre laget jeg var på under kvissen: Karin, Synne, Ann Kristin og Astrid Terese
All honør til komitèen som har stelt i stand dette Bokbloggtreffet

Etter prisen spiste vi tapas sammen, før vi brøt opp og gikk hvert til vårt. Jeg tok følge med Anita og Marianne og gikk ned i bakgården hvor vi først hørte Aslak Nore og Jørgen Brekke pludre om bøkene sine, før Carl Frode Tiller ble intervjuet av sin redaktør Christian Kjelstrup om den store Innsirklings-trilogien hans.
Av en eller annen grunn bestemte jeg meg da Innsirkling 1 kom, at dette ikke var noe for meg. Jeg hadde på den tiden et angstfylt forhold til nynorsk, og det jeg leste om boken fenget ikke. Nå, derimot etter å ha hørt andre snakke om bøkene, og sett og hørt forfatteren fortelle om tilblivelsen, er det nok ingen vei utenom.
Det blir garantert Bokbloggtreff på meg til neste år også!
Aslak Nore og Jørgen Brekke intervjuer hverandre om hverandres bøker

Marianne og Anita et vidunderlig selskap sånn helt på tampen

Søndag sov jeg lenge og spiste en koselig frokost sammen med Eli. Etterpå sjekket jeg ut, og siden toget mitt tilbake til Bergen ikke skulle gå før kl. 16:01 kjøpte jeg meg en billett til en sightseeingbuss. Den tok meg litt rundt og forbi, opp til Majorstua hvor jeg hoppet av ved Vigelandsparken. For en flott park, tror jeg tok bilder av alle statuene! Jeg hoppet på igjen, for å sitte på ut til Frammuseet. Her koste jeg meg i solen, spiste lunch og så på båtlivet på fjorden.

Fra den fantastiske parken til Vigeland - for noen kunstverk!
Nest siste stopp på runden min, Fram museet

Her spiste jeg lunch, noen som kan hjelpe meg med navnet på stedet?
Middag ble inntatt i solen ute på  før jeg hentet kofferten, og belaget meg på 7 timer på rumpa. (Min meg på ved en annen anledning, at tog ikke er så gøy som jeg vil ha det til...)
Helgen er det ikke annet enn god-ord å si om. Temperaturen på lørdag og søndag var opp mot 25 grader, det var utrolig mye å se og gjøre, og jeg må bare viske det veldig lavt (Oslo er faktisk en utrolig fin by....) og noe jeg med hånden på hjertet kan si mye høyere: Bokbloggere er utrolig kule mennesker!!!

Har du lyst å lese om Bokbloggtreffet, så ta gjerne turen innom andre som har blogget om det. Har du blogget men ikke er på listen under, legg gjerne igjen linken din i kommentarfeltet :)

Budstikka har skrevet om Bokbloggerprisen
Bok 365 har også skrevet om prisen

1. Virker som en herlig tur!

1. Det var det, veldig travel med masse inntrykk. Jeg skal garantert avgårde til neste år også, men da blir det sovekupè :)

2. For en fin helg du har hatt :) Så mye bra bloggere, bokfolk og forfattere! Du har jo fått med deg så mye av Oslo på få dager. Jeg som bor noen minutter unna byen er jo sjelden på sightseeing så det er fint å se på bildene dine. Så glad for at du har kost deg i byen min :)

Neste år skal jeg være med på Bokbloggtreffet!

1. Det var det jeg trodde at du holder til i nærheten. Ingen unnskyldning til neste år, da er du med! Oslo viste seg fra sin aller fineste side, og jeg var "overalt". Regner med det blir mye av det samme om et år, men også mye nytt :)

3. Så utrolig mye du har fått med deg Tine.:) Og så fine bilder- et virkelig smashings innlegg. Utrolig artig å hilse på deg også. Og så er jeg spent på hva du vil synes om Innsirkling.;) Ha en flotters dag og takk for linking.. Nå gjelder det bare å lese mye norske 2014-bøker fremover..

4. Det ble en flott blogg-post. Du fikk med deg mye. Fine bilder.

5. Så mye fint du har fått med deg av Oslo, vi bor bare 1,5 time unna men er der sjelden men var der forrige uke og overnattet og kjenner vi må dra oftere. :) Var innom pushwagner, spiste nydelig vegetarisk økologisk mat og ser tydelig jeg må innom bondens marked, selvom vi bor mer på landet er bondens marked MYE større i Oslo :)

6. Ville nesten ikke hjem igjen? Makan!! Men du? Neste år tar vi fly tidlig fredagsmorgen og du er herved leid inn som min private Oslo-guide slik at det er håp for meg å oppleve noe når jeg først reiser. Hadde det vært meg som reiste alene er jeg redd det hadde blitt shopping og lite andre opplevelser, Du har fått mye ut av turen din og mange flotte bilder (som vanlig) Litt misunnelig på deg som har fått møtt mange fine bokbloggere men neste år er det min tur også. Jeg gleder meg allerede til å reise med deg om 1 år.

7. Så fine bilder og så mye du fikk gjort :) Veldig hyggelig å hilse på deg Tine, og til neste år, da må Beathe ble med også, det må du love meg!

8. Herlig, herlig!

- Akkurat som du :)

9. Hei og hopp så mye du fikk med deg!
    Det er deilig å være turist og oppleve spennende ting i hovedstaden også, imponerende hvor mye du rakk etter en våkenatt på toget. Imponerende!
    Jeg hadde en middagsavtale så jeg forsvant litt fort fra bokbloggertreffet ser jeg.

10. Kafeen der du spiste lunsj søndag heter Celsius og ligger i en av Oslos eldste bygninger! Takk for fin omtale av innlesningen til Håkon Ramstad på "Brudekisten" av Unni Lindell. Har delt innlegget ditt på twitter. Beste hilsen, Hilde (produsent Lydbokforlaget)

1. Tusen takk for at du løste det mysteriet. De hadde god mat, og jeg anbefaler gjerne stedet videre, hvis noen skulle spørre. Prøver å se for meg hva produsenten gjør mens innleseren leser... For en kjekk jobb du må ha :) Jeg har mine favorittinnlesere, men forskjellige bøker krever forskjellige stemmer, så det er rom for det meste :)

11. Herregud så mye du har fått ut av turen. Følte meg plutselig litt lat, very lat!
    Hyggelig å hilse på deg - eh smile, neste år får vi prøve hele setninger -)

12. Hyggelig å møte deg! Skal si du fikk mye ut av Oslo-helgen. Jeg er enig i at Eldorado er et eldorado! Forøvrig er Fram er mitt favorittmuseum i Oslo, herlig sted. Nå må jeg lese de andre bokomtalene dine fra denne uken, mye spennende her:-)