lørdag 9. august 2014

Om leseglede og å la seg inspirere av andre bokbloggere

En del av oss mennesker er veldig glad i å lese, og for oss som det har tatt litt av for, blir det gjerne mer tid hjemme alene i lesestolen enn på rakkadeis med venner. Da jeg begynte å blogge i 2008 var det helt andre tema enn litteratur som preget bloggen min, men de siste årene har lesingen tatt mest plass.
Kontakten med andre bokbloggere har tilført livet mitt mye smil og glede, jeg føler en tilhørighet og får et samkvem med mennesker som har denne interessen til felles med meg.


Når jeg i helgen valgte meg Arundhati Roy sin bok "Guden for små ting", var det etter å ha hørt at Beathe leitet etter denne boken. Tenk, jeg hadde den i hyllen og siden Beathe også er bergenser så kan vi treffes så hun kan få låne boken. Gleder meg til mandag Beathe!
Vi bokbloggere skriver om bøker og inspirerer hverandre til å bli med på utfordringer, giveaways og små prosjekter. Jeg har lest utallige bøker etter å ha lest en flott omtale fra andre bokblogger.
Nå har Beathe satt i gang sitt eget leseprosjekt hvor hun skal lese bøker fra listen over Bookerprislisten, og på lenken kan du se Elida sin liste som vi nå har kastet oss begjærlig over. Jeg har ikke tenkt å gå systematisk til verks med denne listen, men har studert den nøye og funnet ut at jeg har lest flere av bøkene. Enda flere blir den nok når jeg leser omtaler som måtte komme.

Et av mine prosjekter er å lese flere bøker fra "1001 bøker".  "Guden for små ting" er allerede krysset av i 1001 boken min, men det gjør ingenting å lese den på nytt. Nå er jeg oppe i 51 bøker så jeg har mange igjen.
Planen er klar for Oslotur i september
I september er det Bokbloggertreff i Oslo, og jeg har våget meg frempå og meldt meg på. Jeg har kjøpt togbilletter og spandert på meg to netter på hotell i hovedstaden. Teater er en annen av mine "lidenskaper". Etter å ha blitt veldig glad i Bjarte Hjelmeland da han var teatersjef på DnS, savner jeg ham sånn at jeg har snopt meg en billett på Oslo Nye om fredagskvelden for å se ham i sin rolle i stykket Hypokonderen.
Det er med skrekkblandet fryd jeg ser frem til å møte alle bokbloggerne jeg har blitt kjent med via skjermen hjemme i stuen. Folkemengder er ikke min sterke side, men mange av dere har forsikret at dere er helt ufarlig, så jeg satser på at det går bra :)

Vi skal på tur til Rosendal i helgen og bo i en hytte uten internett, så det blir nok ingen "Smakebit på søndag" på meg denne gangen heller.

Jeg vil ønske alle som leser dette en riktig fin helg!

10 kommentarer:

  1. Fint innlegg og riktig god helg til deg også, Tine:)

    SvarSlett
  2. Så fint innlegg! Og så er jeg misunnelig på dere som skal på bokbloggertreffet :-) kanskje jeg får det til neste år?
    God helg til deg også, Tine :-)

    SvarSlett
  3. Du har så rett! Bokblogging har virkelig åpnet døren til nye leseopplevelser og bekjentskaper! Jeg er overbevist om at det å utfordre seg selv, som f.eks med 1001-bøker, gjør at man stadig utvikler seg som leser:) Jeg er ikke alltid like flink til å gå utenfor min "bok-komfortsone" (som er sær nok som den er), men de siste årene har jeg begynt å lese bøker på tysk. I tillegg går det mye i 1001-bøker. Artig, lærerikt og utfordrende!

    Ønsker deg en god helg! Det blir hyggelig å sees på bokbloggertreffet!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for link til Booker-lista. Eg har kjent i fleire år at eg har blitt inspirert, og i det siste har eg kjent at eg kan og vera til inspirasjon. Utan å virke for ovanpå så er det ein god følelse.

    Meget fint innlegg, og på grunn av 1001-lista og Booker-lista så går eg oftere og oftere ut av komfortsonen. Til tider så trenger ein komfortbøker for å pirre leselysten, men utanfor komfortsonen er og ein fin plass å vera :-)

    Ha ei fin helg, Tine!

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig i at blogging åpner opp for nye måter å lese på, nye bøker og ikke minst det å møte andre som er like oppslukt av bøker som en selv!
    Jeg gleder til å treffe deg i Oslo. Mannen min bli også med og skal møte venner mens vi er på treffet. Vi har ikke noen konkrete planer for hva vi skal gjøre utenom det, men må jo få med oss endel av hva som skjer på Oslo bokfestival :-)
    Jeg gleder til å treffe deg i September :-)

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig med deg at man blir så inspirert av å lese andres blogger, også kunne dele sine leseopplevelser med andre er fantastisk. Ikke minst er det fint å ha et system, og få ned et sammendrag og system på de bøkene man har lest.
    Jeg har også våget meg til å melde meg på bokbloggertreffet for første gang, så det blir spennende. Ha en flott helg

    SvarSlett
  7. Vi sees på treffet, jeg gleder meg!

    SvarSlett
  8. Så fint innlegg, Tine! Gleder meg til mandag jeg også :-) Jeg har også fått mye inspirasjon og oppdaget mane bøker jeg kanskje ellers aldri ville ha lest om det ikke var for andre bokbloggere. Det er et kjekt fellesskap å være en del av og jeg håper inderlig at jeg får anledning til å slå følge til neste år, og treffe denne herlige gjengen i RL. Ha en strålende helg,Tine så snakkes vi på mandag. Klem

    SvarSlett
  9. Jeg er så glad for at jeg oppdaget din og alle de andre fine bokbloggene. Jeg finner så mange gode lesetips og leseinteressen har økt veldig de siste årene. Jeg har lånt 1001 boka på biblioteket og skal snart ta en titt på den

    SvarSlett
  10. Å så kjekt det er å komme hjem til PC`en og lese alle de koselige kommentarene. Tusen takk til hver enkelt! Helgen har vært begivenhetsrik, så kvelden går med til å fotoshoppe bilder og grisle med diverse. Resultatet dukker nok opp her etterhvert :)

    SvarSlett