onsdag 2. juli 2014

The fault in our stars filmen og boken

The fault in our stars heter filmen og boken på originalspråket. På norsk heter denne ungdomsboken Faen ta skjebnen. Jeg leste boken i mars i fjor, og det er fremdeles denne boken jeg anbefaler til de som vil ha en god ungdomsbok. Jeg er ingen ungdom lenger, men da jeg hørte lydboken ble jeg så fengslet av historien at den aldri helt har forlatt meg.

Da jeg hørte at boken til John Green skulle bli film, begynte jeg med en gang å glede meg, men da den hadde premiere i Norge satt jeg på flyet til London. Planen var å se den der, men der hadde den premiere en uke senere. Etter 3-4 forsøk, benyttet jeg meg av et plutselig og uforutsett hull i timeplanen i dag, og kom meg avgårde.


Lett stresset siden sommerruter på bussene gjorde at halve Åsane skulle på min forsinkede buss, løp jeg inn på kinoen i siste liten. Siden jeg hadde lest boken kom jeg forberedt til kinoen, med et lommetørke av størrelse XL i lommen. Det var jeg glad for, for det ble flittig brukt.
Boken/filmen handler altså om Augustus og Hazel som møtes i en kreftstøttegruppe for ungdommer. De utfordrer hverandre til å lese en bok fra den andre, og Hazels bok provoserer Augustus fordi den har en veldig åpen slutt. Han kontakter forfatteren, hvorpå Hazel mottar en invitasjon til å møte ham.
Dette er en nydelig historie om livet og hva vi tenker at folk skal synes om oss. Ungdommene er reflekterte, og har gode samtaler med visdom som det bare er å ta til seg. Selv om dette er en film som krever sine tårer, er det ikke en søt sippefilm.
John Green har skrevet mye for ungdom, og mange vil nok gå å se filmen fordi de liker forfatteren. Det kan virke som et tungt tema dette her, men her spilles det på et spekter av følelser, og det er mye latter også. Sammenligne bok og film? Som oftest blir jeg skuffet over filmen, men denne gangen var filmen helt på høyde med boken. Skuespillerne passet utrolig godt til rollene sine, og det er ikke fritt for at jeg forelsket meg i forelskelsen deres.
Nå gleder jeg meg til å lese John Greens Papirbyer, den er med i kofferten, men Sondre skal få lese den først.

Sånn ser lydboken ut, hvis du får lyst å høre den

12 kommentarer:

  1. Leste boka på engelsk (i fjor, tror jeg?), men ble dessverre ikke like besatt og bergtatt av den som mange andre. Den var bra, men nådde bare ikke opp til høyden for meg, dessverre. Det er vel jeg som ikke er lettrørt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. PS: Vet ikke om jeg skal se filmen, har ikke bestemt meg ennå. Stresser ikke med det i hvert fall.

      Slett
  2. Herlig omtale!:) Likte du var forberedt med lommetørkle i størrelse XL, hehe:) Og de sommerrutene og de sommerrutene, skaper så mange problemer. Kjenner meg igjen der:) Det er en nydelig bok, og jeg ble overrasket over at den falt så i smak, for jeg trodde faktisk den kom til å være litt oppskrytt, men nei, heldigvis:) Var også fornøyd med filmen, og jeg slet på slutten, tårene rant:) Måtte låne Papirbyer jeg også, må nok snike seg imellom noen av bøkene i sommerbunken. Håper den er like bra! Ha en nydelig dag!:)

    SvarSlett
  3. Super omtale, og jeg er så glad for at filmen heller ikke skuffet :D Det er jo nesten noe man alltid regner med nå :S
    - Siri

    SvarSlett
  4. "The fault in our stars" står i bokhyllen til min datter og jeg har planer om å lese den ettersom hun syntes den var god, det samme med filmen. Men jeg har vært litt avventende, det er så mange andre bøker jeg ønsker å lese og siden dette er en ungdomsbok har den ikke blitt prioritert. Når du skriver så fint om både bok og film blir jeg mer nysgjerrig og får lyst til å lese bok og se film :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker å lese ungdomsbøker, for det treffer en litt annen nerve enn bøker beregnet på et voksent publikum. Denne traff no meg, uansett alder :)

      Slett
  5. Syns også denne boken var utrolig bra og gleder meg til å se filmen :) God helg til deg fra meg :)

    SvarSlett
  6. Hei Tine!

    Jeg elsket boka og skjønte at jeg måtte ha med meg kleenex på kinoen. Dessverre glemte jeg det og måtte bruke jakka som snørr og tåretørker. Det ble verre enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg hadde flere store hulketokter - som jeg for å unngå klarte å gjøre om til latterkrampeanfall - herligheten!!!! Dro fra kino helt utslitt,men for en film og for en bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alltid like gøy å hulke på kino, mens det skvetter snørr og tårene spruter ned på de på raden foran :) Hørte flere hulk i salen på denne filmen, men jeg var jo forberedt både på handlingen og med mitt giga-lommetørkle :)

      Slett
  7. Fantastiske boka!

    Jeg har lenge gledet meg til å se filmen på kino, men utsetter og utsetter. Har i utgangspunktet i overkant lett for å gråte (eller bælje, som man også kan kalle det), så vet ikke om jeg kanskje bør vurdere dvd-utgaven...

    Vel og merke lo jeg mer enn jeg gråt da jeg leste boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes også at denne boken var vond på en god måte, og med en god dose underfundig humor. Gjør som Linn, vurder å gå alene, jeg syntes egentlig det var godt å være alene og kunne bælje i vei uten blygsel :)

      Slett
  8. Jeg har faktisk lurt på om jeg skal ta turen på kino alene i kveld for å se denne. Likte også boka ganske godt. Takk for fin omtale av film og bok <3

    SvarSlett