fredag 18. juli 2014

Sommerferie del VI - Ljubljana, Kranjska-gora og Cortina

Jepp vi er i den vakre hovedstaden i Slovenia
Ljubljana er hovedstaden i Slovenia og med under 300000 innbyggere er det ikke store byen. Landet var en del av Jugoslavia, og ble et fritt land i 1991. Byen fremstår som "ny" og utrolig ren og pen. Her er alt på stell, og den flotte jugendstilen som de bygget byen opp i etter siste jordskjelv i 1895 er nydelig. Stemningen i byen minner meg litt om den i Wien, ungdommelig men ikke rølpete, en by med lave skuldre og skikkelig laid-back stemning, så her vil jeg gjerne tilbake. Vi tilbrakte søndagskvelden som så mange andre på fotballpub, og det gikk meget skikkelig for seg.
Dag 9: Mandag starter vi med litt forsøk på shopping og et besøk i borgen som ligger og troner overfor byen. Her gikk det bane opp, men utsikten fra toppen ble ødelagt av for mye vegetasjon, så dette scoret ikke høyt på sightseeingbarometeret. Etter en deilig kaffe kjørte vi nordover, med en avstikker inn til Bohinj som skulle være så fantastisk bra.
Vi knipset et bilde av den flotte øyen, som smykker så mange postkort fra Slovenia, nærmest i fart fra bilen, før vi fortsatte videre til Kranjska-gora. Dette er et typisk vintersportssted, kjent for dere som ser på alpint på tv. Vel fremme fikk vi oss rom på et stort fint hotell med svømmebasseng. Her har vi frokost og middag inkludert, så for tre dager skal vi bare flotte oss.
Værgudene har ikke vært grei med oss på denne ferien, og i dag har det regnet nesten hele dagen.

Nesten tomme gater på en søndagskveld i juli
Byen smykker seg med mange fine bygninger som turistene kan ta bilde av
Bilde tatt med en arm mot Frodes nedrullede vindu i 40 kmt.
Øyen eller kirken - et berømt motiv fra Slovenia
Dag10: Tirsdag gikk vi på tur opp til toppen av fjellet Spik, som rager 2472 moh. Turen tok 7,5 time så det var ikke tid til annet enn dusjing og spising før vi tok kvelden. Sondre fikk lokket både meg og Frode oppi massasjestolen etter middag, og det gjorde underverker.

Frode og Tine på toppen av Spik
Dag 11: Onsdag tok Frode seg en fjelltur alene, mens Sondre og jeg koste oss i Kranjska Gora og i bassenget på hotellet vårt. Senere kjørte vi en tur til en nydelig dam hvor det gikk an å bade, og etter det tok vi en tur til Planitza for å se på hoppbakkene. Hotellet var stort og fint, og tilbød en kveldsbuffèt som vi takket ja til. Det angret vi ikke på, for de varierte hver kveld, og serverte veldig god mat. Frokosten var også super, så vi gikk uten lunch disse dagene. Hotellet kunne tilby, snooker, svømmebassenger og for ikke å snakke om massasjestolen som Sondre la sin elsk på. Det var stort, rent og rolig og med superrask internett :)

Hoppbakkene i Planitza

Hotellet vårt, med toppen Spik til høyre bak.

Dag12: Torsdag kjørte vi videre til Canazei hvor vi skulle bo i 4 netter. Her skal Frode løpe to motbakkeløp, og vi skal møte venner fra Bergen, så da blir det litt mer fart. På veien stoppet vi i Cortina og tok banen opp til en topp på 3192 meter. Her spiste vi kake til lunch og koste oss, før vi tok fatt på det som skulle bli en kronglete ferd over to fjellpass, før vi med svidde bremser var nede i Canazei.

Utsikt fra høyeste tilgjengelige topp i Cortina
Det er mange fine detaljer å få øye på her oppe