torsdag 10. juli 2014

Sommerferie del ll - båttur til Hvar med lyn og torden

Ikke så dumt å reise på dagstur med denne her nei :)
Dag 4: Tirsdag var det tid for båtturen vi meldte oss på i forgårs. Avreise kl.08:30 og retur 18:30, så her snakker vi heldagstur. Overfarten fra Makarska til Jelsa på øyen Hvar skulle ta 1,5 time, men store bølger gjorde at turen tok noe lenger tid. I det vi stiger i land begynner det å lyne og tordne, og himmelens sluser åpner seg, som det heter. Vi smatt inn på en kafe, og ble sittende der å nyte synet av vannmassene som flommet ned over hodene på oss.

Selv vi som er vant med regn syntes dette var en imponerende opplevelse

Om bord i båten igjen satt vi oss ned med det koselige paret vi ble kjent med på overfarten, og sammen nyter vi fiskemåltidet som var inkludert i prisen. Deilig grillet makrell med coleslaw, ikke mye å bli mett på, men godt var det faktisk. Neste overfart gikk til Bol, hvor den kjente strandformasjonen The Zlatni Rat ligger. Siden været var grått var stranden tom for folk da vi ankom, på ene siden av stranden var det gråvær mens den andre siden hadde klar blå, skyfri himmel. Det skinte opp mens vi var det, og etter en time var stranden overfylt, så etter litt lek i bølgene tuslet vi tilbake til båten.
Ved byen Bol på øya Brac ligger denne flotte strandformasjonen kalt The Zlatni Rat

Turen hjem ble litt lang, vi kjørte langs øyen Brac i 1 time, denne er så godt som ubebodd på denne siden, noe som ga svært lite å se på. Vi var tilbake i Makarska helt etter rute, og hadde fått opplevd mye forskjellig vær og samvær med masse turister. De små landsbyene vi besøkte var koselige de, men vi har vært så mye rundt om, at det skal mye til å toppe det vi allerede har opplevd.
Litt av det langstrakte Makarska fra sjøsiden

Solen skinner igjen når vi tøffer ut fra Bol med nesen mot Makarska

Dag 5:
Onsdag har Frode avtalt fjelltur med Lars E. som bor sammen med familien på en øy utenfor Makarska. Før 07:00 er han på kaien, og de legger i vei oppover det fjellet som sees som en topp herfra. Øverste toppen ligger litt innpå fjellet, vi så den når vi var utpå sjøen i går. Sveti Jure er det nest høyeste fjellet i Koratia og rager over 1762 høydemeter over havet.
Sondre hadde pådratt seg en solforbrenning så vi tilbrakte mesteparten av dagen i leiligheten, jeg på terrassen og han under aircondisjonen.
Dag 6: Sol og strand frister ikke så veldig for Sondre i dag heller, og i horisonten truer noen svarte skyer. Vi kjørte i en ny tunnel rett igjennom Sveti Jure som Frode og Lars gikk opp på i går, og etter 40 minutter er vi ved vårt bestemmelsessted Imotski. Dette ligger helt på grensen til Bosnia og har en fin naturskapt attraksjon. Det er to dammer, kalt The blue & the red lake på engelsk, som har blitt til ved at grunnen har rast sammen.
Det var fascinerende å stå ved kanten, det kommer på langt nær frem på bildet hvor rett fjellveggen er.
På stedet var det også et gammelt kloster eller noe som det gikk an å gå opp til.

Etter kjøreturen ble det lunch på rommet, før vi trakk i badebukse og gikk ned for å kjenne på temperaturen.
Kvelden skal tilbringes i de koselige smågatene i Makarska, på jakt etter en god restaurant.

Været snakker vi ikke så mye om her nede, for når det er godt over 30 grader hjemme, så er ikke 25 grader og overskyet himmel så mye å skryte av. Det er tredje dag på rad nå at været har vært "levelig", og jeg klager ikke i det hele tatt.
Kvelden i går ble avsluttet på en super måte. Restaurant Riva lå ved promenaden der alle dagsturbåtene ligger, og den var midt i blinken for oss. Litt dyrere enn alle turistsjappene, men det får du igjen for i service, mat og omgivelser. Vi var med inn og pekte på fisken vi ville spise, så grillet de den og serverte med deilig tilbehør. Anbefales på det sterkeste!

Floraen rundt The blue and red lake var nydelig

To sterke typer jobber iherdig i varmen

Tittei!!

Dag 7: Fredag og vår siste dag i Makarska. Himmelen er overskyet og temperaturen er perfekt for en løpetur i fjellet. Jeg leser Pilegrimen, mens gutta løper - perfekt arbeidsfordeling. I morgen går turen til foten av høyeste fjellet i Kroatia, hvor vi alle tre skal gå på tur helt til topps. Det skal ta 4 timer opp, så det blir en fin dagstur for oss. Gleder meg!