søndag 13. juli 2014

Plitvicka Jezera - nasjonalpark i Kroatia

Et av mange flotte fossefall som er å finne i nasjonalparken Plitvica i Kroatia
Det er sjelden min kjære mann bruker de helt store superlativene, men i dag hørte jeg ham mumle "fantastisk" opp til flere ganger. For det vi opplevde i dag, var noe av det flotteste naturen har å by på. Det er stort sett fjelltopper som gir oss de store woao-opplevelsene, men selv om dette ikke var en fjelltur, ble vi satt helt ut av hvor utrolig vakkert dette var.

Nasjonalparken Plitvicka ligger øst i Kroatia, vi kom dit da vi kjørte fra Knin etter å ha besteget Dinara. Kjørekomputeren tok oss gjennom noen temmelig falleferdige områder, noen med opp til 80% fraflyttede og sammenraste hus. Vi kjørte helt på grensen til Bosnia og tegnene på krigen for 20 år siden var fremdeles tydelig å se. Vertshuset vårt lå i nasjonalparken, og var idyllen selv og etter en god natts søvn startet vi dagen i dag med et besøk i fossenes verden.

Nabohuset til hotellet vårt
Her bodde vi - litt bedre :)
Er du på biltur i Kroatia er denne nasjonalparken noe du få med deg. Vi var heldig og fikk litt regn fra morgenen av, og følte dermed at vi gikk i ett med den våte naturen rundt oss. Etter å ha parkert bilen på parkeringsplass 2, som bare var et veinett i en skog, tok vi et forvokst by-tog til den ene enden av parken. Herfra gikk vi på plankebroer og grusveier som slynget seg opp og ned og rundt de voldsomme vannmassene. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet meg etter å ha sett på et par bilder herfra, men dette overgikk all min forventning.
Parken var lite kommersiell på den måten at vi betaler for en billett, og så er det bare å gå. Du kan ta båten og toget så mye du vil, og det er ingen som sjekker billetten, verken da eller når du går inn i parken.
Da vi var kommet halvveis, tok vi en båt innover en stor innsjø, og derfra gikk vi mot det største vannfallet. Etter en 11 kilometer lang spasertur som tok 4 timer hadde vi, sammen med halve Japan, sett det meste og fant veien tilbake til bilen.

Vannet var fullt av fisk, men vi så lite fugler og blomster her inne - kanskje det var for vått og mørkt?
Vannet skifter retning hele tiden så det graver ikke ut en vei å renne men mange
Båten som fraktet oss på innsjøen
Fjellet var gjennomhullet flere steder
To glade gutter på en stein i fossen
Etterpå gikk vi ned i hulene som går inn i fjellet
Lett våt i håret etter regnet, men lettere euforisk over det jeg opplever

Japanerne har funnet denne parken, det er helt sikkert

Turen vår videre tok oss ut av Kroatia og inn i Slovenia, hvor vi ville tilbringe et døgn. Kvelden var satt av til litt sightseeing og selvfølgelig VM-finale. Det lille vi så av byen i kveld ga mersmak, så jeg er glad vi har dagen i morgen og kose oss her. Fotballkampen så vi på bar, vi satt rett foran tv`en og hadde det kjempekjekt, med god mat og god drikke. I pausen gikk vi tilbake til hotellet og så resten av kampen der.

1. Wow! Jeg kan ikke annet enn å si som mannen din: Fantastisk! Noe så vakkert!
    Ingen tvil om at Kroatia må bli et reisemål en gang. Jeg var der da jeg var lita og landet fremdeles var Jugoslavia. Husker jeg syntes det var vakkert.

1. Satt akkurat å leste om Jugoslavia og Ljubliana hvor vi er nå. Vet at jeg kan alt for lite om disse landene. Vi er ingen strandløver, så å farte rundt i naturen passer oss bedre. Dette vi var med på i dag, var utrolig bra, er så full av ny energi nå at vi i morgen suser videre til fjellene for å gå litt mer i fjellet.

2. Oi så vakkert! Og så ser skogen og fossene litt eventyraktige ut :)

1. Jeg som leste min første fantasy her om dagen var faktisk litt "mørkredd" inni den forheksede skogen :)

3. Meget vakkert sted. Kos dere:)