torsdag 31. juli 2014

Jeg har lest Karin B. Holmqvist sin blodferske roman

Høyt henger de og søte er de heter den sjette boken i serien om det skjønne gamle ekteparet Berta og Gunnar. Potensgiverne var den første boken, en bok jeg tror "alle" har lest. Jeg likte den best av de fem bøkene, men med denne siste er hun helt på høyde igjen.

Forlaget forteller:
Gunnar og Berta har tatt den store avgjørelsen. Etter å ha bodd mange år på landet, har de solgt huset og kjøpt leilighet i Simrishamn – og i tillegg en liten hytte i byens beste kolonihage.
Alt er nytt, og det er mye som er til det bedre, men det å bo i byen er ikke alltid like enkelt. Det skal Gunnar snart få merke. En bukett nelliker fører til sladder og misforståelser, og snart begynner det å ryktes at Gunnar er en skjørtejeger.
Gunnar skjønner ikke hvordan han skal komme seg ut av det med æren i behold. Og han tør ikke engang tenke på å si noe til Berta. I stedet strør han om seg med forvrengte ordspråk og snører seg inn i et nett av løgner og pinligheter. Hva kommer Berta til å si?


Har du lest disse bøkene før og liker dem, ja da kan du glede deg, for her kommer et nyt kapittel. Språket, humoren, stemningen og skrivestilen er den samme som de andre bøkene, selv om settingen er ny. Denne boken finner sted i det lille samfunnet hvor de har kolonihagen sin, og den som ikke vil gå ut å putle i hagen etter å ha lest denne boken, er ikke lett å påvirke.

Boken er en hyllest til vennskap, Berta og Gunnar er oppriktig glade i hverandre, og viser det på sin særegne måte. I tillegg har de fått nye venner etter de flyttet i leilighet, som de har blitt oppriktig glad i. De tilbringer mye tid sammen med Hjørdis og Konrad, som også har kolonihage.
Litt action blir det selvfølgelig, med hendelser som må skjules og som skaper intriger i kolonihagen. Berta og Hjørdis har også sin hemmelighet som gjør Gunnar engstelig, men når alt kommer for en dag løser problemene seg opp som dugg for solen.

Er du sprø? kniste Berta da Hjørdis viste henne annonsen i avisen. Vi kan da ikke gjøre noe sånt. Hva ville Konrad og Gunnar si? Vi må ikke snakke så høyt. Gunnar har sikkert brettet ut de parabolene av noen ører han har, fortsatte hun hviskende. 

Dette er en lettlest og forutsigbar roman, ideel til late sommerkvelder. Mange vil nok humre gjenkjennende til mye av det som kommer frem her. Jeg avsluttet mitt 13 timer lange lesemarathon med denne boken, kl. 22:40 ute på balkongen  - stemningen i boken passet perfekt til sommerstemningen jeg hadde den kvelden.

Forlag: Silke
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 270
Kilde: Leseeksemplar
Sjanger: Koseroman

4 kommentarer:

  1. Ja,en herlig sommer-bok dette! Jeg har lest alle bøkene og det er ikke tegn til "kosemoseoverdose" her hos meg enda så jeg er klar for flere historier i fremtiden. Kjekt at du koste deg med boken du også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kosemoseoverdose - herlig ord! Jeg har nok lavere terskel for dette enn deg, men denne boken havnet i mine hender til akkurat rett tid.

      Slett
  2. Jeg var innom Simrishamn her om dagen, og jeg har på mange måter tapt hjertet mitt til den lille byen og området rundt. Forfatteren fanger Österlen på en fin måte i romanene. Jeg ser for meg alle "figurene", og på gatene i Simrishamn kan man få øye på noen av dem... ;-) Har du lest de bøkene som ikke er utgitt i Norge? Stenhimlen og Villa Bonita er i hvert fall to av dem.
    Jeg har denne, som heter Surt sa räven om rabarberna på svensk, stående i bokhylla, sammen med et par andre jeg ikke har rukket å lese ennå - gleder meg til å ta fatt på dem, for Karin skriver underholdende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så kjekt å ha vært der. Kan godt skjønne at det er lett å tape sitt hjerte til sted og folk. Har ikke lest de bøkene du nevner, holder meg for det meste til norsk :) Var selv i Fjallbacka en sommer, et annet "åsted" for en annen serie - uforglemmelig!

      Slett