søndag 27. juli 2014

Da var det slutt på herligheten - ferien, Tall Ship Races og finværet

Et vakkert skue. Da jeg tok bussen hjem 3 timer senere, var alle båtene borte
Med denne søndagskveldens avslutning, setter jeg strek for årets sommer(ferie). Det er nesten ikke til å tro så fort disse tre ukene har gått. I ettermiddag satte vi også sluttstrek for det vanvittige fine været som Bergen har smykket seg med i mange uker.
Da jeg gikk av bussen i by`n i formiddag åpnet himmelens sluser seg med noen kjempedråper, samtidig som de siste båtene fra The Tall Ship Races gjorde seg klar til å legge fra kai.
Fra onsdag til søndag har det vært et yrende folkeliv i by`n, alle ville ha med seg en bit av den gode stemningen som følger med alle disse flotte båtene og det innholdsrike programmet arrangøren kunne friste med.

De siste båtene som forlot Bergen for denne gang

Susanne og jeg tok turen til Verftet for å sitte ute i solskinnet å spise lunch, men med det vanvittige regnskyllet vi fikk nedover kalesjen ble det en spennende affære. Vi måtte faktisk rope til hverandre en periode, fordi det regnet så kraftig. En fin skueplass til båttrafikken fikk vi, det er et mektig syn å se Danmarksbåten snu bare noen meter fra bordet vårt, for å tøffe ut, mens det minutter etterpå dukker en Hurtigrute opp, klar til å legge til kai. I det fjerne (men godt skjult av regnet) kunne vi se snurten av alle seilskutene som tøffet ut byfjorden.

Finnmarken på vei inn, mens vi kan skimte hekken på Danskebåten på vei ut
Fascinerende :)
Ingen grunn til å sitte ute hvis en ikke har en svær parasoll  (sjekk plaskingen på bordene)

3 kommentarer:

  1. Ja,der åpnet alle slusene seg gitt! Egentlig var det litt godt også. Men jeg håper jo at vi får litt mer finvær før høsten da! Høres ut som dere hadde en koselig bytur til tross for regnet. Flotte bilder med alle disse båtene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, stolte seilskip fra en svunnen tid er alltid flott å se på, men det vanvittige regnet da vi satt på Verftet imponerte der og da. Håper inderlig vi får noen sommerdager til i år, selv om jeg nå satt meg ned med te og stearinlys og "sørger" over at sommeren ( ialle fall ferien) er over :)

      Slett
  2. For et nydelig syn med alle de båtene. Voldsomt regn! Her har det bare kommet noen dråper, så litt regn hadde vært fint. Men vi koser oss så lenge som mulig i herlige sommernorge. Har ikke badet så mye i Mjøsa på mange år som denne sommeren, fantastisk!
    Lykke til med ny giv på jobb, har enda litt igjen av min skoleferie!
    Hverdagen kommer uansett som et sjokk, hvert år.

    SvarSlett