fredag 25. juli 2014

Battle av Maja Lunde - en ungdomsbok

Boken og et hyggelig brev fra forfatteren lå i postkassen da jeg kom hjem fra ferie. Jeg har fått sansen for ungdomsbøker, og ble veldig glad for å finne denne boken i postkassen. Maja Lunde var et nytt navn for meg, men hun har skrevet to bøker tidligere, og jobber som manusforfatter bla. for NRK.

Dette sier forlaget om boken:
Amalie er vestkantjenta som har alt: utseende, penger, kjekk kjæreste og et stort dansetalent. Så raser verden sammen og hun må flytte fra alt hun kjenner. Livet er snudd på hodet, likevel forsøker Amalie å late som om ingenting har skjedd. En dag møter hun Mikael, som danser hip-hop, som er best til å battle, og som er helt annerledes enn alle hun noen gang har kjent. Amalie må for første gang i livet virkelig tørre å stole på sine egne følelser, tørre å bryte regler, tørre å vise verden hvem hun er.

Battle er en ungdomsroman fra Oslo, om dobbeltliv, dans og kjærlighet.

Denne boken leste jeg i en eneste jafs, så fengslende var den. Det er en ungdomsbok, men det er ingenting "fjortis-aktig" over språket Maja Lunde bruker. Tema er tøft, og hun knuser til uten å legge noe i mellom. Fallhøyden er stor i Amalies liv, og i denne historien får vi virkelig kjenne på kontrastene i det vi kaller "livet". Dette er en roman som også rokker ved satte kjensgjerninger, med et budskap som gjerne er like viktig for oss godt voksne, som for ungdom. Ikke det at jeg er så veldig fordømmende, men jeg måtte gå noen runder med mitt kritiske jeg.

Søppelcontaineren stinket i varmen. Jeg slengte posen i dunken og slo lokket igjen. Snudde meg og ble stående og bare se. Dette var altså mitt nye hjem Stovner. Stedet Gud glemte. Eller nei. Ikke bare glemte, men aldri noensinne hadde visst at eksisterte. Gokk med stor G.

Måten hun skriver på gjorde at jeg hele tiden ville vite mer. Handlingen begynner rett på, mor er ute av bildet, uten at vi får vite så mye om hvorfor. Det som skjer med far blir heller ikke utbrodert, for hele fokus er på Amalie og hennes måte å takle hverdagen, som etterhvert blir temmelig utfordrende. Mer har jeg ikke lyst å si om hva som skjer, for noe av det jeg likte best ved boken var at ting ble utfoldet etterhvert. Les den! Dette er den beste ungdomsboken jeg har lest siden Faen ta skjebnen, jeg vil påstå at hun slår John Green ned i støvlene med denne boken :) Med andre ord, denne nomineres til Bokbloggerprisen uten å blunke.

Forlag: Kagge
Utgis: 4 august 2014
Sider: 233
Sjanger: Ungdomsbok 14-99
Terningkast: 6

Forfatteren har sendt meg boken. Jeg får mange bøker i posten fra forlag og forfattere, og det har ingen innvirkning på min omtale av boken. Ville bare understreke dette, siden denne boken ble en suveren vinner i mine øyne, og jeg ser hvordan det kan oppfattes. 


4 kommentarer:

  1. Fint å lese bøker for barn og ungdom ! Og denne vil jeg nok finne fram til en gang! Godt tips.

    SvarSlett
  2. Så flott, takk for tipset! Amanda elsker "Faen ta skjebnen" skal få fatt i denne boken til henne, blir nok populær tenker jeg!
    Lillian

    SvarSlett
  3. Leste denne boken ferdig her om dagen og omtale kommer i morgen, likte boken men jeg syntes ikke at hun var bedre å skrive enn Green så der er vi ikke helt enige.

    SvarSlett
  4. Som Beathe er heller ikke jeg enig i at Green er dårligere. Han er i en klasse for seg, og jeg ser ingen grunn til å sammenligne de to. Det blir to helt forskjellige greier. - Men Battle likte jeg godt, og jeg gleder meg til å legge ut min omtale når den tid kommer.

    SvarSlett