tirsdag 24. juni 2014

Gled deg til Simon Strangers nyeste bok som kommer ut i august

Mitt første møte med denne norske forfatteren var romanen Mnem utgitt i 2008. Han hadde gitt ut tre bøker før denne, og tre etterpå og i august kommer det enda en ny bok. Denne heter De som ikke finnes og er en bok beregnet på ungdom fra 13 år.
En av hovedpersonene i denne boken heter Emilie. Jeg har sett litt på bøkene hans og ser at denne karakteren har vært med i flere av bøkene hans, både Barsakh og Verdensredderne. Jeg savnet ikke å ha lest disse bøkene da jeg leste De som ikke finnes, men etter å ha lest noe så bra, så kunne jeg jo ønsket at jeg hadde lest de to bøkene først.
Føler du at du ikke er i målgruppen for denne boken, ikke kvi deg, for dette er skrevet på en måte så en glemmer at det er en ungdomsbok.

Simon Strangers bibliografi:
2003: Den veven av hendelser vi kaller verden – Astrid Terese sin omtale
2005: Krusedullen – barnebok
2006: Gjengangeren – barnebok
2008: Mnem – min omtale
2009: Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria – roman
2012: En fremmed i verden – roman
2012: Verdensredderne – roman
2014: De som ikke finnes - roman

I denne boken møter vi 21 år gamle Samuel fra Ghana. Han lever et forferdelig liv i hjemlandet, og når faren blir arbeidsløs sender moren ham på dør for å jobbe. Han velger å flykte ut av landet for å klare å brøfø familien sin, og ender dermed på en reise, som er helt utenfor hans kontroll.
Samtidig møter vi norske Emilie og vi får oppleve gjensynet mellom Samuel og Emilie, som ble kjent på Gran Canaria for flere år siden, da han forsøkte å rømme landet første gang.
Emilie ga ham den gang en lapp med adressen sin på, så nå når Samuel er desperat etter å komme seg vekk fra en brutal plantasjeeier, tar han seg hele veien nord til Oslo og Emilie.

En smakebit av det nydelige språket:
Kan et menneske bli ødelagt? Kan en hjerne fylles med så mange minner og død, smerte og sorg at det ikke finnes noen vei ut igjen, annet enn døden? Finnes det hendelser som ikke kan glemmes, som ikke kan gjemmes vekk under dekke av nye dager, og som for all tid vil legge en skygge over tilværelsen?

Simon Strangers nyeste bok svarte til mine høye forventninger etter jeg leste Mnem. Det at dette er en ungdomsbok er ikke noe å henge seg opp i, for han har et godt språk som uten tvil tilfredsstiller min "voksne" hjerne. En del hendelser i bokens begynnelse passer kanskje ikke for en naiv 13 åring, jeg vil i alle fall ikke anbefale denne boken til 13 åringen jeg har i hus.
Tema er jo brutalt og uansett hvilket syn en har på innvandring og norsk asylpolitikk, så kan en ikke unngå å bli preget av det en leser her. Kanskje det til og med vil forandre ditt syn på de menneskene vi ser i bybildet, som vi så lett unnlater å bry oss om. Dette er en liten sjelevrenger som jeg er veldig glad for at jeg har lest. Anbefales på det varmeste!

Forlag: Cappelen Damm
Utgis: 18 august 2014
Sider: 175
Sjanger: Ungdomsroman
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Jeg fikk tilsendt Mnem boken før helgen så det skal bli spennende å bli kjent med denne forfatteren og se om det er noe for meg. Er det det så blir det nok flere bøker etterhvert tenker jeg. Har du problemer med "blogger"? Jeg får ikke frem hele leselisten, det vil si listen over ulike blogger og deres siste innlegg.....lurer på om det bare er hos meg eller om problemet ligger hos blogger...

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg glad, for jeg ble (minst) like begeistret for boken som du ble :)

    Vanskelig dilemma vedrørende tematikk og beskrivelser som kan være for vonde og brutale for de yngste i målgruppen. Min 13-åring slukte boken før jeg fikk lest ferdig, og kanskje hadde jeg stoppet ham hadde jeg visst. - Men jeg er i bunn og grunn glad for at jeg ikke rakk å gjøre det. Det er slik verden er. Langt fra noe glansbilde. Kjenner vi til urettferdighetene, vil vi også kunne protestere mot disse. Engasjere oss. Snakke om det. Forsøke å utgjøre en liten forskjell. Ikke noe er bedre enn det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett, dette er virkeligheten og de unge har ikke vont av å utvide horisonten. Min gutt tenker bare fotball, og bortsett fra utallige "dannelsesreiser" til penere strøk, har han ikke kjent livet på kroppen ennå. Tror jeg vil drøye til han har fylt 13 i desember, da har han gått på ungdomsskolen et halvår, og har sikkert modnet litt :)

      Slett
  3. Denne skal jeg i gang med i dag. Jeg tenkte å skrive om alle tre ungdomsbøkene (Barsakh, Verdensredderne og De som ikke finnes) i samme innlegg siden de alle tre handler om ting som ligner på hverandre. Men først gleder jeg meg til å lese denne :-)
    Takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gleder jeg meg til å lese om, det var helt tydelig en sammenheng her som jeg gjerne skulle fått med meg. Du har en fin lesestund foran deg :)

      Slett