mandag 12. mai 2014

Vil den virkelige William være så snill å reise seg!

Det er den norske forfatteren Jon Ewo som i 2003 ga ut denne boken om Shakespeare. Det er en bok i kategorien sakprosa for ungdom. Jon er utdannet bibliotekar og debuterte med en novellesamling i 1986. Etter det har han gitt ut romaner, noveller og krim for voksne, litt sakprosa og en eventyrlig stabel med litteratur for barn og ungdom. Bare klikk på ham, så skal du få se.
Det var Tone som gjorde meg oppmerksom på denne boken, og det er jeg veldig glad for, for dette var midt i blinken for meg.

Boken er som en "Shakespeare for dummies", lettlest med et enkelt språk og store flotte illustrasjoner av Bjørn Ousland.

Den er delt i 3 deler, hvor første del tar for seg WS sitt liv fra fødsel til død. Andre del belyser noen av konspirasjonsteoriene som verserer rundt denne dikteren. Den tredje delen er en oppsummering av de viktigste skuespillene og diktene i rekkefølge, samt populære fakta som er grei å pugge, for å imponere i selskapslivet.
Min interesse for Shakespeare er stor, uten at jeg har gjort så veldig mye for å utdype kunnskapen. Jeg leste nettopp Bokhandlerens beretning noe som førte til at jeg bestilte billetter til to forestillinger på The Globe i London. Jeg har også sett 3-4 av hans stykker tidligere, og lest litt om ham. For et par uker siden var jeg med på noe som skulle være et foredrag med DnS skuespiller Bjørn Willberg Andersen, men pga. dårlig oppslutning ble en veldig intim og hyggelig affære for oss tre fremmøtte og de tre ansvarlige. Da snakket vi om Shakespeare generelt og stykket Kong Lear som gikk på DnS i vinter, hvor Bjørn gjorde en fantastisk Kong Lear.

Vil den virkelige William være så snill å reise seg! er en fin og lærerik bok for alle som ønsker et raskt innblikk i hva dette med Shakespeare dreier seg om. Anbefales på det varmeste!
Noen av illustrasjonene til Bjørn Ousland er direkte makabre, men passer godt inn i skildringene Jon Ewo har av Shakespeares samtid.



4 kommentarer:

  1. Så bra at du også likte den! Ja, er ikke bildene makabre. Forsøkte å lese høyt for 17 åringen om legemidlene de brukte, bl a tørkede edderkopper så vidt jeg husker. Men da ble det hoffing gitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satt også å leste høyt for familien i går, mye spennende å formidle fra denne boken :)

      Slett
  2. Denne ble jeg litt nysgjerrig på så jeg har notert meg boken, kanskje jeg må låne den på biblioteket en gang. Jeg har ikke noe spesielt forhold til ham men likevel ble jeg lite nyfiken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid kjekt å utvide horisonten, og Shakespeare er jo i vinden i år med sin 450 års dag :)

      Slett