mandag 19. mai 2014

Triumfbuen på Festplassen og andre tradisjoner

Triumfbuen satt opp i Bergen for å hedre Grunnlovsjubileet
Festplassen har tidligere vært smykket av treskulpturer av ymse slag, så dette var ikke noe nytt syn. I år reagerte jeg på at det bare sto en ensom bue der, men en notis i BT forklarte hva denne treinstallasjonen er for noe. Det er nemlig en tradisjon i Bergen å reise triumfbue når det skal feires runde grunnlovsjubileer.
17 mai 1914 og 17 mai 1964 ble det plassert slike portaler i Bergen, så det er lenge mellom hver gang disse dukker opp. Siden jeg er født etter 1964 er det første gang jeg hører om denne tradisjonen. Hovedprosesjonen marsjerte gjennom portalen når den gikk inn på Festplassen på 17 mai. Jeg for min del syntes denne buen minner lite om "triumf", og kunne ønske Bergen Kommune og 17 mai komiteen kunne brukt litt mer tid og penger på å skaffe en bue vi kunne vært stolt av. Jeg skal klare å holde ut i 50 år til, sånn at jeg får se hvordan den neste triumfbuen kommer til å se ut :)
Det er kunstneren Frode Ljøkjell ved Kunsthøyskolen som har fått æren av å lage dette kunstverket, som heter "Riksjerven". Det kommer til å stå på Festplassen til 7 juni, som er datoen for unionsoppløsningen i 1905.

Liker du treinstallasjoner finner du mange flere på Vågsalmenningen, kun den på Festplassen får trone alene. Kunsthøyskolen har stilt ut disse "skulpturene" i mange år, så det er ikke noe vi sier "woao" til lenger. Jeg føler de har utnyttet sitt potensiale til det fulle, og at denne skolen kanskje skal finne på noe nytt til neste år. Skulpturene er mer eller mindre slengt ned der det har vært plass, uten tanke på at beundreren skal få en fin opplevelse.

Eksempel på installasjon som hadde vært flott hvis den var plassert på Festningen for eksempel
Heldigvis er det mye annen fin pynt i Bergen for tiden
Byparken bugner av nydelige blomster, som en med kamera rundt halsen ikke kan gå forbi
* * *
Når jeg først er inne på det nasjonalistiske, hørte du den nye jubileumssangen på 17 mai?
Det var Stortinget som utlyste konkurranse om å skrive en ny festsang til 200 års jubileet i år, og av 50 innsendte bidrag valgte de seg "Det går et festtog gjennom landet" av Grethe M. Skottene. Jeg har hørt sangen flere ganger, også fremført av Bergen Mannskor i Haakonshallen, noe som gjorde inntrykk. Sangen er kjempefin, men jeg fikk ikke gleden av å høre den på nasjonaldagen.

Det går et festtog gjennom landet!

1. Det går et festtog gjennom landet!
I by og dal, ved fjell og fjord.
Vi svinger flagget stolt for Norge, 
med hurrarop ifra syd og til nord.

Ref.
Hurra! Vi marsjerer og vi synger
sanger i rødt, hvitt og blått.
Kjenner frihetens rytme i kroppen.
Fylt av glede for landet vårt.

2. Den store dagen vil vi feire.
Nå lyder takkens melodi
som stiger taktfast opp fra folket.
Fra oss som ønsker et demokrati.

3. Syttende mai. Nå jubler våren!
Nasjonen pynter seg til fest.
Gå sammen, elske fram verdier
så alle trives. Da har vi det best.

4. Det går et festtog gjennom tiden
der slekter har satt dype spor.
Med sine valg gav de oss framtid.
Se, våre røtter de spirer og gror.

Tekst: Grethe Myhre Skottene
Mel./Arr.: Carl-Andreas Næss

Villjordbærblomst på Lysøen 18 mai 2014

2 kommentarer:

  1. Jeg synes triumfbuen var flott!
    Spennede former, vridninger som endrer seg når du går rundt den. Den er sikkert laget i et materiale som blir grått, mine kommentarer er ut fra bildet du viser.
    Oy! så nydelige de rosa og lilla tulipanene var!
    Ha en fortsatt flott forsommer i Bergen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Buen i seg selv er helt grei, men vi har sett disse treskulpturene i sentrum i mange år, så det er liksom ikke noe nytt. Det er liksom som om vi skulle hatt fiskekaker til middag på julaften, fiskekaker er godt det men ikke som festmiddag :)

      Slett