onsdag 28. mai 2014

Snøhvit gjenfortalt av Stella Gurney - eventyr i ny presentasjon

Eventyret er det gode gamle vi kjenner fra vår barndom, fra Brødrene Grimms samling av eventyr fra tidlig på 1800-tallet. Illustrasjoner og fremføring er imidlertid helt ny, og denne boken er et eventyr i seg selv. Med sine tykke gode sider, mulighet for aktivitet og undring underveis, og de nydelige tegningene, er det en fryd å dypdykke i Snøhvit, også som voksen.

Jeg leste boken med tanke på barnehagebarna jeg tilbringer dagen med. De har etterhvert blitt dyktige på å sitte stille og lytte, og selv 3-åringene kan med rette boken sitte i bortimot en halv time.


Lest med innlevelse, tonefall og megetsigende blikk, tok det meg 22 minutter å lese denne boken. Den har en del ord som jeg ved første gjennomlesning tenkte barna ikke ville skjønne. Fåmælt, arrogant, hovmodig og bitterhet for å nevne noen, men dette la ingen demper på gleden over å lese denne flotte boken. Den siste siden er et kunstverk som gjerne må holdes unna fingrene til de minste, så jeg ser for meg at boken blir oppbevart på øverste hylle (gjerne hos bestemor eller tante) for å bli tatt ned for kosestunder med høytlesning.

Forlag: Front
Utgitt: 2013
Kilde: Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Så spennende! Denne boken skal jeg sannelig ta med meg i barnehagen hvor jeg jobber (var ikke klar over at du også jobber i barnehage?), og skal straks bestilles på biblioteket! Gøy med nye innfallsvinkler og illustrasjoner av gamle eventyr :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja boken var nydelig, men som sagt den må stå i "Hyllen for spesielle anledninger". Du og ja? Så gøy!

      Slett
    2. Ja, så artig med to bokbloggende barnehagearbeidere :)

      Slett