lørdag 3. mai 2014

Papirgutten av Kristina Ohlsson - hørt på lydbok

Papirgutten er den femte boken i serien om Alex Recht, men det er mitt første møte med ham og kollegene hans, og med Kristina Ohlsson som forfatter. Det ble et blidt møte, og jeg følte at jeg hang godt med i svingene, selv om jeg ikke har lest de foregående bøkene i serien.

Forlaget forteller:
Det finnes en gammel myte om en fremmed som blir kalt Papirgutten. Som stjeler barn og tar livet av dem. Som kommer i mørket og ikke skyr noe i jakten på sine ofre. Myten tilhører fortiden, og i dag er det nesten ingen som husker det gamle sagnet.
Så forsvinner plutselig to gutter på vei til tennistrening. Et kraftig snøvær har rammet Stockholm og gjør letearbeidet vanskelig. Samtidig blir en førskolelærer skutt i skolegården foran øynene til flere barn og foreldre.


Fredrika Bergman og Alex Recht står overfor sin vanskeligste etterforskning da de dras inn i jakten på en morder som er like hensynsløs som effektiv. Etterforskningen leder dem til den såkalte Papirgutten. Men hvem er han egentlig? Er han virkelig? Er hendelsene tilfeldig, eller har de to sakene noe med hverandre å gjøre?
Eden Lundell blir ufrivillig en brikke i morderens spill. Hun bærer på en hemmelighet som hun prøver å holde skjult for alle. Men i jakten på morderen snus situasjonen mot henne selv, og familien hennes blir utsatt for stor fare.

Helt kort uten spoilers:
Handlingen er satt i et jødisk miljø i Stockholm, hvor vi blir kjent med to av guttene som går på skolen, hvor førskolelæreren bli skutt. For meg som ikke har lest de andre bøkene ble dette første møte med politietterforskerne Alex Recht og Fredrika Bergman. De har ektefeller, xer og barn som må plasseres, så litt av konsentrasjonen går med til dette. Eden Lundell, sjef for kontraterrorenheten blir innhentet av sin fortid når en  Mossadagent begynner å bli litt for innpåsliten. Disse to er begge jøder og har også tilknytning til Salomonforsamlingen, det jødiske samfunnet hvor de grufulle hendelsene finner sted.
Peder Ryd, er en tidligere politimann og kollega av Alex og Fredrika, som ble avskjediget etter han skjøt brorens drapsmann. Han har nå fått en midlertidig stilling som sikkerhetssjef ved Salomonforsamlingen, og må samarbeide med sine tidligere kolleger.

Min mening om boken:
Jeg tuner meg rett inn på Nina Woxhollt sin stemme, som passer perfekt til denne type bok. Her er det mange karakterer, og hun bruker stemmen på en glimrende måte for å synliggjøre de forskjellige personene.
De første to timene jeg lyttet, lå jeg pal og solte meg helt alene hjemme, så jeg fikk en flying start på denne boken. Stemningen bygges raskt opp, og blir tidlig ganske så fengslende. Jeg liker bøker som får meg til å droppe både fjellturer og husvask. Selv om det er en lydbok som jeg lett kunne tatt med på øret, følte jeg at jeg ikke ville gå glipp av et sekund av handlingen.
Ohlsson skriver med et "raskt" språk, handlingen har god driv, og er helt fri for søkte tilfeldigheter og annet grums denne leseren har en tendens til å henge seg opp i. Karakterene er troverdige, og samspillet dem imellom naturlig, med en passe dose konflikt, så vi holder på nerven. Det skjer noe hele tiden, og boken er helt fri for unødvendig "fyllmasse".

De siste tre timene jeg lyttet til boken gikk jeg tur på fjellet. Det var fredag og jeg hadde fjellet helt for meg selv, men var så oppslukt av boken at jeg var fremme ved Ulriken før jeg viste ordet av det. Flere ganger kom jeg med utrop som "genialt" og "glimrende", mens jeg stompet meg frem med solen i øynene.
Ohlsson har med Papirgutten skrevet en intelligent kriminalfortelling, med et interessant bakenforliggende tema, og en løsning som ikke springer en i øynene.
I små fragmenter tar vi helt fra begynnelsen del i sluttscenen, noe som ved første fragment virket litt rart. Etterhvert viser disse fragmentene å bli som noen deilige slurker champange til en allerede velbalansert rett.
Det eneste som ergrer meg ved denne leseopplevelsen er mitt valg å droppe de fire innledende bøkene, for å gå rett på Papirgutten . Det skulle jeg aldri gjort. En ting er sikkert, hennes neste bok i serien kommer jeg til å sikre meg med en gang den kommer ut.

Rekkefølgen på serien:
  • 2009 – Askepott
  • 2010 – Tusenfryd
  • 2011 – Englevaktene
  • 2012 – Paradisoffer
  • 2014 – Papirgutten

Utgitt: 2014
Lyttetid: 12:28
Kilde: Lytteeksemplar
Terningkast: 6

8 kommentarer:

  1. Du skriver så entusiastisk om boken at jeg ble fristet til å begynne på denne serien omgående, men problemet er at jeg ikke har den første boken men bok nummer to og tre og jeg MÅ lese de i rekkefølge! Ha en fin ettermiddag, Tine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du sjekket eBokBib, kanskje de har den der. Jeg angrer på at jeg tok en snarvei denne gangen, skulle gjerne hatt med meg bøkene før. Fortsatt fin lørdag Beathe!

      Slett
  2. Jeg har notert meg forfatteren tidligere og har planer om å lest den første boka og se om det fenger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg river meg i flettene over at jeg gikk rett på den siste boken, har helt tydelig hoppet over noe bra :)

      Slett
  3. Jeg har lest dem alle, og anbefaler varmt videre! :)

    SvarSlett
  4. Jeg har lest dem alle og synes faktisk ikke at den siste var best, så du har masse leserglede i vente når du skal lese de fire andre.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde slått fra meg å lese de første bøkene, for jeg følte jeg lærte så mye som har skjedd før i livene til hovedpersonene i denne boken. Kanskje jeg skal lese Askepott og se hvordan det går. Takk for tips, og ytterligere inspirasjon!

      Slett
  5. Denne forfatteren har jeg ønsket å lese, men har bare ikke kommet dit ... Skjønner jo nå at disse bøkene ikke kan vente for lenge før de må i hus :-) herlig og engasjert omtale - tusen takk 😃

    SvarSlett