søndag 4. mai 2014

Kanten av isødet av Jesse Blackadder - en smakebit på søndag

Forfatteren Jesse Blackadder kommer fra Australia, men det stopper henne ikke fra å skrive en bok om tre norske kvinner. Boken er inspirert av historiske hendelser fra en ekspedisjon hvor de første kvinnene var med til Antarktis.

Sandefjord 1930. Ingrid er gift med byens hvalkonge Lars Christensen, og er full av eventyrlyst. Hun har drømt om å reise til Antarktis siden hun var barn, og endelig vil ektemannen ta henne med på en av hvalbåtene til det sørlige isødet. Betingelsen er at hun har med seg en kvinnelig ledsager, og den deprimerte enken Mathilde blir motvillig rekruttert. Lillemor Rachlew ønsker mest av alt å bli første kvinne i Antarktis, og rett før båten forlater Cape Town får hun lurt seg med. Kappløpet mot et livsfarlig isøde er i gang, og reisen vil bli sjebnesvanger for all de tre kvinnene.
Forlag: Juritzen
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 453
Kilde: Leseeksemplar

Hadde jeg skummet gjennom bøkene i en bokhandel hadde jeg ikke falt for dette coveret. Til det er det alt for søtt. "Don`t jugde a book by its cover" heter det jo på utenlandsk, og det gjelder til de grader her.
Denne historien hadde jeg stor glede av å lese. Merknader, forord og etterord gir oss en fin pekepinn hva som er fakta og hva som er forfatterens frie fantasi. Tilsammen ble dette en suveren bok om sterke kvinner, som krever sin rett i et barskt, maskulint miljø. Forfatteren gjør en overbevisende jobb når hun beskriver forholdene på båten, og hvordan det oppleves å komme frem til fabrikkskipene i Antarktis.

Ingrid sto stille et øyeblikk. Hun sto på magen til en hval i Antarktis. Enda så avskyelig det var, gjorde lukten opplevelsen til virkelighet.

Her sto mannskapet oppmarsjert ved relingen på fabrikkskipet, og blodflekkede menn holdt seg nær ved, rede hvis en av kvinnene skulle gli. Gangstien lå foran dem over det en gang så levende hvalkjøttet. For hvert fottrinn tøt det opp blod og olje som frøs til i møte med den kjølige luften.

Intrigene blant kvinnene og kampen om å bli den første kvinnen som setter sine ben på land i Antarktis tar mye plass, men naturbeskrivelsene og skildringer av lyder, lukter og stemninger gjør dette til en nydelig bok å lese.
Jeg føler jeg har utvidet min horisont mot et område på kloden som jeg vet jeg aldri vil besøke fysisk. Å reise dit i denne boken var en fin opplevelse.

19 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Både spennende og interessant. Fin smakebit. Nå sitter jeg på spranget til å kjøre til Trondheim for å så videre til Barcelona noen dager. Gleder meg som en unge! Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  3. Denne har jeg allerede notert meg ganske nylig, og har veldig lyst å lese. Ha ne fin søndag!

    SvarSlett
  4. Dette var den du snakket om på mandag, jeg fikk veldig lyst til å lese den. Nei, det er ikke alltid en skal skue hunden på hårene, da kunne man gått glipp av mange gode lesestunder. Tusen takk for omtale og smakebit :-) Ha en fin søndag, Tine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det ble en fin leseopplevelse :)

      Slett
  5. Denne har jeg sendt over til mannen min (som er fra Sandefjord) og skal la han lese den først. Men det blir nok til at jeg må lese den selv og :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. Böcker om starka kvinnor blir jag alltid intresserad av så tack för tipset.

    SvarSlett
  7. Det här låter ju intressant. Hoppas den kommer på svenska.

    SvarSlett
  8. Låter som en spännande bok!

    SvarSlett
  9. Mnjaaa... Fortsatt bittelit skeptisk... Den både fenger og fenger absolutt ikke... Vi får sjå hva det blir til!
    Nyt resten av dagen ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke kvi deg, det går hett for seg ombord på båten i det iskalde Antarktis. Jeg likte den veldig godt, og jeg liker ikke "supperomaner" (hvis det er det du er skeptisk til :)

      Slett
  10. henger meg på Berit her ... Mulig jeg hadde likt den, men jeg kan jo putte den litt ned på leselista, så kan jeg se hva som skjer etterhvert. Rart hva som skjer etterhvert som jeg leser flere omtaler :)
    Ha en glad dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har flere ganger tenkt at "den boken hopper jeg over" og så leser jeg så mange omtaler som er positive, at jeg tilslutt gir etter for presset og leser den til slutt. Nå gjenstår det å se om du gir etter for presset :)

      Slett
  11. Mmmm....vet ikke helt om det er en bok for meg? Ble faktisk kald av å se bokomslaget:) Takk for smakebit og fin anmeldelse:)

    SvarSlett
  12. Intressant smakbit. Får lägga den på minnet. :) Ha en fortsatt fin söndag!

    SvarSlett
  13. Tror inte att det här är en bok jag kommer att läsa, men tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  14. Låter verkligen läsvärt. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Å lese fra hvalfangerbyen Sandefjord, hvor jeg har feriert mange somre med ungene, hadde vært fint. Skal huske denne.:) Ha en fin kveld.:)

    SvarSlett
  16. Det låter som en ovanlig bok.

    SvarSlett