søndag 25. mai 2014

En smakebit fra De usynlige av Roy Jacobsen

Ville vise dere de to små skjønne bokhyllene jeg fikk til bursdagen 

Boken kom ut i 2013 og "alle" skrev om den. Av en eller annen grunn valgte jeg den bort, men når den sikret seg en plass blant de nominerte til Bokbloggerprisen, bestilte jeg den på biblioteket. Jeg fikk plass nummer 202 i køen, så nå et halvt år senere kunne jeg endelig hente den. Jeg vil ikke være med å bidra til de lange bibliotekskøene, så andre bøker blir lagt tilside, sånn at De usynlige kan leveres tilbake etter en helg hjemme hos meg. Jeg ser at den skal "samleses" i juli, men man får lese den når man så vidt har den innenfor dørene.

Siden det er så mange som har skrevet om boken nøyer jeg meg denne gangen med å dele et par smakebiter. Det er uendelig mange å ta av, for boken er nydelig, så til dere som ennå ikke har lest den: gjør det!

De sitter inne på grunn av en kraftig storm:
De voksnes ansikter er skåret i stein. De hvisker og skuler og gjør forsøk på å le, gjennomskuer sitt eget teater og blir alvorlige igjen, for vel har husene på Barrøy stått til nå, men det er ikke bevis på noe annet enn gårsdagen, og en gang sto det hus i Karvika, det gjør det ikke lenger.

Ingrid er ute og går på isen:
Hun har sett isen bli tykkere og tryggere, hun har slått hull på den med stein, hun har stjålet en av farens økser og hogd i den, hun har ålt seg en favn etter den andre utover, og det som ikke kan knuses, kan man gå på.
Nå går hun i søvne over til Moltholmen, som også ligner en sky på himmelen, og sitter i snøen og hiver etter pusten, før hun oppdager at det ikke er tryggere på land enn på isen. Hun lister seg utpå igjen og balanserer tilbake, det er ikke en lyd i verden, ingen vind, ingen fugl, ikke engang hav.

Min søndag er preget av 7-fjellsturen som går av stabelen i dag. Jeg kjørte mann og yngste barn til starten ved Lyderhorn klokken 5:30 i morges, og skal ta meg en tur til en av de 7 toppene for å heie dem videre. Håper også du har en fin søndag!


Vil du ha flere smakebiter fra gode bøker
ta gjerne turen innom
Flukten fra virkeligheten,
der er det masse bra
lesestoff å bli
tipset om.

16 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Denne har jeg hørt på lydbok for ikke så lenge siden. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Ok, jeg ble nummer 10 i køen på ebokbib for å låne "Sønnen", jeg skal ikke klage over det flere ganger! 7-fjellsturen går litt tidligere av stabelen enn den pleier gjør den ikke, trodde det var i begynnelsen på juni jeg. Jeg digget de bokhyllene dine, knalltøffe! Det var kjekt at du likte "De usynlige", det er jo en fin bok da! I Juli tenkte jeg å lese en annen bok av forfatteren som jeg har liggende. Ha en fin dag,Tine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nummer 10 er jo ikke lenge, men på eBokBib har de vel bare 3 bøker, så du kan jo begynne å regne :) Nei, turen pleier å være på denne tiden. Min eldste sønn har bursdag 20 mai og det er alltid rundt hans bursdag. Ja, sant hyllene var fine. Jeg så dem da min datter var her en dag for lenge siden, og utbrøt at jeg ønsket meg sånne, også ordnet hun opp :)

      Slett
  3. Det var noen utrolig flotte bokhyller, men jeg ble kanskje mest fascinert av den du har cd-er i :-) Jeg har heller ikke lest De usynlige. Den står til og med i hyllen her, men jeg skal lese den, en dag :-) Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  4. Nydelig smakebit! Denne boken leste jeg i fjor høst, og jeg elsket den :)

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Den här är jag sugen på att läsa, har bara läst en bok av honom tidigare.

    SvarSlett
  6. Dette var en fin bok, selv om den ikke blir stående som en av mine store favoritter.. Men hyllene var utrolige fine.:)

    SvarSlett
  7. Jag läser också om vinter och snö idag!

    SvarSlett
  8. Spännande med en bok som hyllats av bloggare. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Himla läcker utsida, men är osäker på om den skulle vara något för mig :)

    SvarSlett
  10. Du minner meg på at jeg også skal lese den. Valgte bort da den kom fordi jeg skulle virkelig kose meg med den, men har gjemt og glemt den i bokhylla!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fikk en påminner da. Som oftest leser jeg enten klassikere eller bøker rett etter de kommer ut. Denne gangen ble det til at jeg leste og skrev om en bok som "alle" var ferdig med. Det går an det og :)

      Slett
  11. Ny titel för mig, tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Ah, 7-fjellsturen, det er en gammel drøm! Heier du på meg også når jeg får løpt meg opp til å bli med? :) Jeg gleder meg til å ta fatt på De usynlige, og skjønner nå at jeg må ta turen og sjekke fortere enn svint hvordan det er med tilgjengeligheten på biblioteket ...
    Have a happy day :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg heier. Kan til og med tilby skyss til starten (kl. 05:30) og skobytte under veis :) Dette er en folkefest som alle skulle fått med seg en gang. Håper du slipper å bli nummer 202 i køen, da får du ikke lest De usynlige i juli, som er samlesingsmåneden i alle fall :)

      Slett