torsdag 22. mai 2014

Dødens disippel av Hjorth & Rosenfeldt

Dødens disippel er duoen Hjorth & Rosenfeldt sin andre bok i en serie om Sebastian Bergman. Han er en sexmisbruker og traumatisert kriminalpsykolog/profileringsekspert. Den første boken Mannen som ikke var morder fikk en 5`er av meg, så denne hadde jeg forventninger til.

Fra bakpå boken:
En rekke uhyggelige kvinnedrap begås i Stockholmstrakten. Politiet står uten spor. De seksualiserte drapene bærer alle kjennetegnene til Edward Hinde, seriemorderen Sebastian Bergman fikk sperret inne for 15 år siden - og som fremdeles sitter bak lås og slå. 

Bergman tvinger seg på ny inn i etterforskningen. Under samtaler med Edward Hinde skjønner han at drapene angår ham selv helt spesielt.



Dette er en krim og kvinner myrdes, men etterforskingen til Torkil Høglund og kollegene hans kommer i begynnelsen, litt i skyggen av historien rundt Sebastian. Han vikles tett inn i uhyggen som utspiller seg. Her er flere tråder som skal flettes sammen, blant andre Trolle Hermansson, en avdanket politikollega som Sebastian hyrer for å spionere på datteren sin. Denne datteren, Vanja vet ikke at Sebastian er faren hennes, men han vet, og vil gjerne ha kontakt med henne, uten å vite hvordan han skal gripe det an. Vanja jobber i Riksmordkomisjonen, så deres veier krysses, og de er bekjente i jobbsammenheng.
Sebastian har også hatt et forhold til en av de tidligere kollegene sine Ursula, noe som gir en nerve til historien, når etterforskingslederen Høglund, lar Sebastian delta i jobben med å finne morderen de er på jakt etter.
Vi hører også stemmen til den høye mannen - morderen og vi får et gufs fra fengselet, hvor massemorderen Edward Hinde tvinner Tomas Haraldsson, den nyansatte fengselsdirektøren, rundt lillefingeren. Sebastian tar timer hos psykologen Stefan, og deltagere i gruppeterapien blir plutselig satt i en farlig situasjon.

Det hele blir fort veldig spennende, og de mange trådene gjør at en kun puster inn. Jeg brukte litt energi på å godta den tette knytingen mellom kriminalhistorien og Sebastian, og hans mange private historier. De fleste henger seg ikke opp i sånt, har jeg forstått, så for dere bli det utelukkende nifst og skummelt å høre på. Både anstaltsjefen Haraldsson og et par av etterforskerne har sin egen agenda, noe som fører til at de lyver og gjør "dumme" ting, dette får meg til å tenke "er du helt dum du?" Heldigvis får vi forklaringer på dette etterhvert, og når vi passerer halvveis, går alt på skinner.
Boken er fri for funderinger, beskrivelser av steder og stemninger - her er det hard core spenning til siste side, og jeg er temmelig sliten når vi er i mål.

Ivar Nergaard er min favoritt blant mannlige innlesere, og han skuffet ikke denne gangen heller. Han leser passe fort, med god innlevelse. I mars kom den tredje boken i serien ut, Fjellgraven. Den er lastet ned på mobilen og jeg har hørt pitte-litt, men planen var å spare den som selskap til Londonturen 13 juni.

Lyttetid: 16:25
Utgitt: 2012
Kilde: Biblioteket

12 kommentarer:

  1. Fin introduksjon til en bok jeg ikke har hørt om. Mye spennende i svensk litteratur.

    SvarSlett
  2. Herlig når bøker man har ventet på står til forventningene! Denne serien skal opp på leselista :)

    SvarSlett
  3. "Fjellgraven" kan absolutt anbefales! Glad du likte "Dødens disippel", skal jammen gi den en sjanse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste du Fjellgraven før Dødens disippel? Den personlige historien til Sebastian og de andre er jo 70% av handlingen, så blir ikke det litt "rart"?

      Slett
  4. Veldig enig! Som du sikkert har fått med deg, likar eg veldig godt denne serien - og denne opplesaren.

    SvarSlett
  5. Jeg har lest alle bøkene til disse to. Kjempespennende bøker. De har vel blitt tvserie også. Har du lest Til Jacobs forsvar, med William Landay? Den er jeg snart ferdig med nå. Den anbefales på det sterkeste hvis du ikke har lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stig for spennende lesetips, skal sjekke ut han godeste William. Jeg er i gang med Fjellgraven, men det er mye repetering av hendelser fra de forrige bøkene så jeg blir litt utålmodig. Håper det blir mer spennende utover :)

      Slett
  6. Denne serien går rett på ønske/leselisten!

    SvarSlett
  7. Men han er vel ikke sexmisbrukt? Han er sexmisbrukende. To svært ulike ting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i, takk for at du sa ifra jeg retter med en gang :)

      Slett
  8. Herlig bok, herlig serie. Vi er så enige om det:)

    SvarSlett