tirsdag 14. januar 2014

Frostgraven av Sonja Holterman - kommer ut i mars 2014

Har du ikke lest Sonja Holterman`s første bok Presteskapet, så er det på tide å skaffe seg den, for nå er det ikke lenge til andre bok i serien om krimjournalisten Ira Torgrimsson kommer ut.

Da Presteskapet sluttet var Ira i startfasen til å kjempe om å få foreldreansvar for Kevin, så jeg antok at i neste bok ville dette prege den private delen av handlingen. Der tok jeg feil, når Frostgraven starter er Kevin heldigvis trygt etablert hos Ira. Bomben hun slipper på de første sidene er at hun er gravid, uten å være sikker på hvem som er faren.
Kevin har bodd på barnehjem, og en av historiene som spinnes igang er den om kompisen Sondre, som skal komme på besøk til Kevin i vinterferien. En aner at forholdene på barnehjemmet ikke er helt etter boken.
Flere spennende handlinger settes igang, og vi får mange hentydninger i begynnelsen. Alt er godt merket med tid og sted, så det er ikke forvirrende å følge med på handlingen.


Vi blir kjent med Peder som liten gutt i 1942. De er nærmeste nabo til en konsentrasjonsleir, og Peder, som er en utstøtt tyskerunge oppholder seg mye nær leiren. Den naive stemmen til Peder som liten, likte jeg veldig godt. Han beskriver fangedrakten som pysjamas, og undrer seg over de brutale "lekene" de gjør ute i snøen i bare pysjen. Det er hjerteskjærende å lese. En annen ting jeg synes hun får frem på en flott måte, er kjærligheten Ira har til både hennes eneste venn, den narkomane Lars og til Kevin.
Når en leser er det kjekt å oppdage hvordan ting henger sammen etterhvert, så jeg vil ikke røpe mer av handlingen. Boken holdt meg fengslet, og det var ikke snakk om å gjøre noe annet før jeg var i mål. Med spenning på hver side, interessant bakgrunnshistorie og troverdige karakterer, er dette krim på sitt beste.

Forlag: Juritzen
Utgitt: Mars 2014
Sider: 328
Kilde: Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Dette er en helt ny forfatter for meg. Har aldri hørt om henne en gang. Spennende. Men akkurat nå skal jeg lese til lesesirkler, og om to uker skal samlesningen til Bokbloggerprisen starte og i tillegg starter OL..., det blir en hektisk februar :) Ha en fin tirsdag Tine!

    SvarSlett
  2. Disse bøkene høres jo kjempespennende ut! Jeg får notere meg "Holterman" på biblioteks-huskelista mi, så får vi sjå om den blir plukket ut! Det er jo så mye jeg har lyst til å lese, og så altfor lite jeg rekker.. Også kommer Gro og minner oss på at det snart er OL, og da blir det jo enda mere tid som går vekk til andre ting! Jeg skjønner at jeg må begynne å prioritere, organisere, planlegge...
    Håper dagen din blir god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trenger du noe lettfordøyelig krim som kan ta øynene vekk fra skirenn, så må dette være det rette. Jeg er glad jeg har et veldig avslappet forhold til sport på tv, så OL kommer ikke til å oppholde meg nevneverdig :)

      Slett
  3. Jeg har Presteskapet, som jeg kjøpte på salg.. husker den fikk middels kritikker, så jeg er spent på hvordan jeg liker den.

    SvarSlett