mandag 18. november 2013

Opera og juleshopping i København med to gode venninner

Vakre Nyhavn pyntet til jul
Trodde det skulle bli kaldt og guffent å reise til forblåste Danmark i november, men det ble alt annet enn kaldt og guffent. For en fantastisk tur jeg har hatt! Med det livlige reisefølge kan det ikke bli annet enn kjempegøy. Vi er utrolig samstemt, vi gir gass og bremser ned, helt på likt, vi sovner på likt, tisser på likt og har lyst til de samme tingene.

Fredag var vi avgårde så tidlig at vi satt fra oss bagasjen på The Square før kl. 08:00. Et flott design hotell rett ved Hovedbanegården, som jeg absolutt kan anbefale. Frokost ble inntatt, og litt rekognosering satt i gang. Kvelden skulle tilbringes på Operaen, så vi tuslet ned til Nyhavn for å se hvordan vi skulle komme oss over sundet. Det går båter, men der er ikke så hyppige avganger. På kartet vi fikk på hotellet var der tegnet inn en ny bro fra Nyhavn til Operaen. Yippi, tenkte vi, og antok at problemet var løst. Heldigvis ville vi sjekke ut dette her, så da vi kom ned til Nyhavn og så broen, og at det manglet noen meter midt på, ble vi temmelig lattermilde.

Broen er på bykartet, men den mangler noen meter - den mektige Operaen i bakgrunnen

Turen fra hotellet til Operaen tok oss 1 time til fots, via Christiania som var så mørk at vi snudde og gikk ut igjen. Vel fremme fikk vi oss bord i 4 etasje, og bestilte menyen deres som var en 7 retter. Litt skuffet ble vi da vi fikk et avlangt fat hver med 7 pittesmå kalde retter på. Heldigvis var disse rettene utrolig gode, så skuffelsen forsvant fort i dimman. Operaen er et utrolig flott bygg, så det var kjekt å tilbringe et par timer med god mat og drikke før vi skulle inn å se Othello. Vi hadde utrolig gode plasser midt på rad 4, så vi fikk maks ut av forestillingen.
Operaen i København sto ferdig i 2005

Litt av pynten inne i Operaen

Lørdag tutlet vi litt rundt i butikkene. Med hyppige pit-stopp ble dette mer moro enn shopping pleier å være. Vi tok oss en tur på kanalene med en sightseeing båt, noe som anbefales, for dette var kjekt. Kvelden ble tilbrakt i Tivoli. Julebelysningen ble tent denne helgen, og det var fantastisk å gå å se på alle lysene. Vi holdt oss unna karusellene, men koste oss med varm sjokolade med noe oppi, mens vi ventet på at det store illuminasjons showet skulle begynne.
Alt er opplyst på Tivoli frem mot jul - absolutt verdt inngangspengene å se dette

Søndag gikk ikke flyet vårt hjem før 21;45 så vi hadde mange timer å slå ihjel. Vi valgte å ta toget i 30 min. til Humlebæk og besøke Louisiana. Dette er et museum som har en fantastisk beliggenhet nede ved sjøen, litt nord for København.
Vi var heldige med været og kunne sitte ute uten jakke å spise lunch til denne utsikten
Parken var full av flotte skulpturer, og noen merkelige skapninger som lekte titt-tei :)
Nyutsprungne blomster i november

Da vi kom tilbake fra Louisiana gikk ferden videre til Vor frelsers kirke, hvor den spennende spiraltrappen fristet. Thurahs spiralspir ble bygget i 1750, ca. 80 år etter selve kirken.
Det ble en strabasiøs ferd rundt og rundt oppover i tårnet. Sulten og tørst var vi og, men vi kom da oss til topps. Spiraltrappen som går delvis inne i tårnet og delvis utenpå, blir smalere og smalere og stopper i ingenting. Det sier seg selv at det blir mye kø, når mange vil ta turen, for det er en særs intim affære å passere hverandre på opp/ned-tur. Anbefales utenom turistsesongen!
Vi belønnet oss selv med en deilig italiensk middag, på en koselig restaurant i Nyhavn, før vi tuslet gjennom Strøget og hjem til hotellet.

Dette ble en helgetur helt etter min smak. Tusen takk for turen jenter, gleder meg vilt til neste gang :)
Hildegunn og Solveig nesten til topps