mandag 25. november 2013

Meatfree monday: Linsegryte a la Elin

I forrige måned har vi vært "veggiser" i 11 år. Vi spiser litt sjømat, derfor hermetegnene. Meatfree monday er et internasjonalt miljøprosjekt, som har som mål å få oss mennesker til å spise mindre kjøtt. Linsegryten jeg vil dele denne mandagen, er en oppskrift jeg har plukket opp fra Elin Larsen og den har rast inn på toppen av listen av mine favorittmiddager. Prøv den da vel!


Linsegryte til 4 personer:
4 finhakket sjalottløk
3 fedd finhakket hvitløk
200 g hakket sellerirot
400 g røde linser
400 g grovhakket tomater på boks
4 ss grønnsaksbuljong
9 dl vann
2 stk laurbærblad
½ ts oregano
2 ts sukker
1 ss vineddik
10- 15 cherry tomater i biter
1 dl finhakket vårløk
salt og pepper.

Slik gjør du: Fres løk, hvitløk og sellerirot i ½ dl olivenolje på middels varme i noen minutter. Hell i vann og grønnsaksbuljong. Kok opp, og tilsett de godt skylte linsene, og resten av ingrediensene unntatt tomatene og vårløk. Kok linsene møre, og tilsett tomat og vårløk. Smak til.

4 kommentarer:

  1. Mmm, ser du som en perfekt høstsuppe!

    SvarSlett
  2. Lang ingrediens-liste, men gryten ser veldig god ut! Meat free monday er et bra konsept, selv spiste jeg omelett og brødmat til middag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter å ha laget den noen ganger trenger jeg ikke ta frem oppskriften en gang, det går av seg selv. Krydderier og sånt trenger du bare handle inn en gang, for det varer jo "evig". Linser og sellerirot har de på Olivenmat :)

      Slett