torsdag 21. november 2013

Lyttekurs med Bergen Kulturforum og Mozarts dødsmesse med BFO

                                                                                                                            Foto: Hildegunn Aalen
Mozart`s Rekviem sto på programmet i dag. Det var Bergen Filharmoniske Orkester med sangere fra blant annet Kor Vest, som fremførte dette stykket, som hoveddel i en tredelt konsert i Grieghallen. Det andre vi fikk høre var motetten Jesu, meine freude av Bach og fiolinkonserten fra 1939 av Hartmann, med benevnelsen En klagesang for Europa.

Eilif Løtveit, vår foredragsholder på mandag
Mandag deltok Hildegunn og jeg for første gang på et lyttekurs. Kursleder Eilif Løtvedt ga oss en kjapp bakgrunn for de to første stykkene, og fortalte litt om komponistene, før resten av tiden ble viet til Mozart og hans Rekviem.
Eilif innviet oss på en levende måte i Mozart`s siste halve leveår. Han viste ikke det da han mottok bestilling på denne dødsmessen, at dette ble en messe over hans egen død. I juli 1791 kom der på døren et sendebud i grått. På vegne av det som viste seg å være en eksentrisk greve, skulle han for 50 dukater skrive et rekviem til hans avdøde unge kone. Greven hadde planer om å fremføre det for sine gjester som sitt eget verk, men sånn ble det ikke.
I 1791 var Mozart 34 år. Han hadde det fryktelig travelt, skrev på Tryllefløyten, Opera Tito, som skulle urfremføres i Praha samme år, en klarinettkonsert og en kantate til frimurerlosjen sin, som flyttet inn i nye lokaler samme år. Alt dette skulle ferdigstilles samtidig som han måtte skrive dette rekviemet. Han tok i mot halve summen 25 dukater, så det var viktig å levere.
Frem til november var Mozart frisk som en fisk, og jobbet hardt. Plutselig begynner han å føle seg dårlig, og får det travelt med å gjøre ferdig det han holder på med. Når han dør 5 desember av en akutt, revmatisk betennelsesfeber er rekviemet ikke helt ferdig, men de siste delene ligger dokumentert på lapper og ark på arbeidsplassen hans. Tre av hans elever tar på seg arbeidet og gjøre ferdig verket, og i 1792 skriver Sussmayr hele verket av, skriver under med Mozarts signatur og leverer det til Grev Franz von Walsegg, hvorpå han heldigvis betaler Mozarts kone de resterende 25 dukater.
På lyttekurset på mandag fikk vi utdelt teksten hvor der er en dansk oversettelse, så jeg hadde en viss formening om hva de sang om i kveld. Vi lyttet til noen deler av stykket, og fikk forklaringer underveis. Det er lenge siden jeg har lært så mye på så kort tid, sammen med så koselige mennesker, det gjorde underverker for lytteopplevelsen jeg hadde i dag.

Konserten med BFO i dag ble helt spesiell, når jeg var så godt forberedt, dette skal jeg gjøre flere ganger. Grieghallen var stappfull, så det aner meg at jeg har vært med på noe stort.
Sangstudentene fra Griegakademiet og Norges Korforbunds Ungdomskor gjorde en formidabel innsats, og sammen med Kor Vest og fire fantastiske solister, ble dette en nydelig konsert. Musikken i Rekviem var melodisk og fin, så nå vet jeg hvilken cd jeg ønsker meg til jul.

Bergen Kulturforum er en ideell kulturorganisasjon som ble startet i 1999. Sammen med noen venninner meldte  jeg meg inn i år, og ser nå spent frem til katalogen for 2014 som snart er å finne på nett.


3 kommentarer:

  1. Veldig bra konsert, Kjempeflott innlegg. Bildet ble bra, hensyntatt at det er tatt med mobilen fra rad 30...

    SvarSlett
  2. Så bra at du fikk en god opplevelse. Mozarts Requiem er virkelig stort og jeg skulle øneske jeg var i Bergen igår :) Jeg som selv er utdannet klassisk musiker studerer gjerne partituret i forkant av sånne ting, og konserten er alltid en enda bedre opplevelse når man er så forberedt og vet hva som kommer og bakgrunn og historie og sånn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kurslederen på mandag har mottatt Kongens fortjenestemedalje i gull, så han renner over av kunnskap. Når han i tillegg var flink å formidle og begeistre, ja da var det ikke vanskelig å få med seg bakgrunnen til stykket. Dette gjør vi garantert igjen.
      Regner med du har lest Ketil Bjørnstads siste "Ensomheten", med handling fra musikermiljøet?

      Slett