tirsdag 19. november 2013

Ikke alle drittsekker kommer fra Wien av Andrea Molesini

Det var Berit som med sin gode omtale av boken, fristet meg til å lese den. Forfatteren Andrea Molisini er født og oppvokst i Venezia og underviser nå i litteraturvitenskap ved universitetet i Padova. De første bøkene han ga ut var for barn og unge, og dette forfatterskapet har han mottatt Premio Andersen prisen. Denne romanen er hans første roman og han har også mottatt en anerkjent pris for denne.

Nord-Italia, november 1917: Mens første verdenskrig går mot slutten, blir familien Spada tvunget til å innlosjere fiendtlige tropper på familiens gods, først tyske, og deretter østerrikske. Sytten år gamle Paolo er nylig blitt foreldreløs, og bor sammen med besteforeldrene, tanten og to tjenestekvinner i det store huset. Etter hvert blir han rekruttert som medhjelper for godsets oppsynsmann, en italiensk etterretningsagent. 
Paolo vil gjøre en innsats for fedrelandet – men kanskje enda mer vil han gjøre inntrykk på den vakre og ville Giulia. Mens krigen spisser seg til, blir oppdragene stadig farligere. Og krigens regler og råskap skyver både vennskap og nåde til side.



Dette er en langsom bok. Selv om et gods blir okkupert av krigens ugjerningsmenn, og de som bor i herskapshuset får livene sine snudd på hodet, så er det liksom ikke noe "big deal".
Romanen er skrevet på en underholdende måte, med mye humor, så på den måten er den fornøyelig lesning. Har du lyst å lese om disse hendelsene i 1 verdenskrig, uten krigens skrekk og gru, så er dette boken for deg.
Jeg syntes den ble for stillestående, og handlingen ble skildret på en sånn måte at jeg satt og ventet på at det skulle begynne å skje noe.
Det er egentlig ganske fasinerende at Berit og jeg har lest samme boken. Kanskje du har lyst å lese den, og se hvem av oss du er enig med?

Forlag: Pax
Sider: 296
Innkjøpt av Norsk Kulturråd
Utgitt: 2010 / På norsk: 2013
Kilde: Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Ukjent og interessant, historie på en annen måte? Skal notere meg som aktuell .

    SvarSlett
  2. Tja.. Først kikket jeg på Venezia (har jo nettopp vært der), så dabbet det av med den stillestående beskrivelsen av en stillestående bok.. Jeg skal ta en titt på den i en bokhandel og sjekke om det er noe for meg, husk alt fra Italia er i utgangspunktet interessant for meg. Det betyr at jeg tålet litt saktegåndehet også, men bare litt. Miraklene i Santa Fico ble ikke ferdiglest, Villa Serena er jeg snart ferdig med selv om det ike var noen pageturner akkuart, så det tar litt tid..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg i alle fall til å høre fra andre som har lest boken :)

      Slett