fredag 25. oktober 2013

Helvetesuka: Dag 5 fredag - den tunge dagen derpå

For å klare å holde meg våken hele natten, valgte jeg å ta meg en lang, mørk, våt fjelltur. Jeg busset til by`n og startet returen til Åsane til fots over fjellet. Veien gikk fra sentrum og opp til Brushytten, videre nordover til Munkebotn og ned i Eidsvåg. Deretter 30 min. langs vei før jeg var hjemme.
Ja, jeg vet det, dette er tusseskap. Jeg er ikke mørkredd, men på min 3 timers fjelltur, alene i mørket i natt, var det ikke fritt for at jeg var litt på tuppa.
En god del av strekningen er uten lys, så jeg gikk med hodelykt og regnet gjorde at jeg måtte ha hetten oppe. Jeg var litt redd for å kveppe av at det plutselig var noen andre der, selv om jeg sa til meg selv, at de andre må jo og ha hodelykt, så da ser jeg dem jo.
Frykt var jo en del av tema i gårsdagens kapittel, og det var ikke verre enn at jeg kunne riste det av meg. Jeg sa til meg selv at det er desember og klokken er bare 17. Litt godt å la vær å tenke på at det var midt på natten. Jeg traff heldigvis verken mennesker eller dyr på hele turen.

Fredagens fokusområder:
  • Verdien av god og jevnlig hvile og restitusjon
  • Kunsten å hvile effektivt
Forandring er ofte den beste hvile. Når Erik Bertram Larssen snakker om hvile, så mener han ikke nødvendigvis søvn, men de stundene når du henter krefter og energi, lader batteriene og henter deg inn igjen. Å gjøre noe annet fullt og helt, er altså en form for hvile. Det testet jeg ut flere ganger i dag, og han er virkelig inne på noe. 
Igjen er kapittelet fullt av gode eksempler på effektive teknikker for hvile, og jeg prøvde ut flere i løpet av dagen.

Min femte dag av helvetesuka:

02:00 Hjemme etter 3 timers fjelltur, ligge i badekaret
02:30 Bake skillingsboller til barnehagebarna og Sondre + lese litt
05:00 Meditere 30 minutter
05:30 Soløvelsen
06:00 Frode står opp så nå er det endelig morgen!
07:00 Gå på jobb
15:30 Hjemme igjen. Satt meg rett ned med en ny bok
22:00 Endelig leggetid!!

Det ble mye lettere å holde ut en 8 timers arbeidsdag enn jeg hadde trodd. Jeg hadde pålagt meg selv litt ekstra trøkk i dag, så det ble ikke så mye tid til å synke sammen. Hadde aldri trodd at jeg skulle føle meg så pass fresh og våken utover dagen.
Nå er jeg veldig stolt over å ha gjennomført den søvnløse natten, men ser med gru til å stå opp kl. 05:00 i morgen l ø r d a g.

Her finner du alle innleggene om helvetesuka!

4 kommentarer:

  1. Herlig! Mektig imponert over den nattlige fjellturen din aleine - og uten startnummer :-) Nå venter jeg spent på rapport om ukas "helvete" om frukt og grønt :-)

    SvarSlett
  2. Du store hva er dette for noe, tenkte jeg. Har nå lest alle innleggene og er mektig imponert - ikke minst for den nattlige turen - og ikke minst hvor vanskelig det er å holde seg våken etter bad og lesing. Håper du får alt du ønsker ut av det!

    SvarSlett
  3. Det har vært en spennende uke, masse nye utfordringer og veldig lærerikt. Utrolig kjekt at så mange leser innleggene, og spesielt gøy at noen skriver kommentar til meg.
    Takk jenter!!

    SvarSlett