torsdag 26. september 2013

Teater: Dyveke på DnS Store Scene i kveld

Endelig var det min tur å se Dyveke. Min gode billett i går ble byttet ut med et ikke fult så godt sete i dag, for å få logistikken i familien til å gå opp. Takk og pris for årskort som gjør sånn sjonglering mulig i siste liten. Jeg gikk altså alene i teateret i kveld, så jeg kunne fullt og helt konsentrere meg om skuespillerprestasjoner, innhold og fremføring.
Stykket er bygget på faktiske hendelser som begynte i Bergen på begynnelsen av 1500 tallet. Her ble den kommende kong Christian II, introdusert for den vakre torgkonedatteren Dyveke på en tilstelning. Dette møtet ble fatalt for kong Christian, som i kjølvannet av møtet mistet makten over Norge, Sverige og Danmark. Det er torgkonen selv, Sigbrit som var hjernen bak det som kom til å skje. Disse damene satt med mye politisk makt, og i dette stykket blir historien belyst, sånn som det kunne gått for seg.

Det er Stig Amdam, som også er skuespiller ved DnS som har skrevet stykket. Han har fått med mye dramatikk og kjærlighet, i noe som var et politisk maktspill uten sidestykke. Tema er helt i tråd med stemmerettsåret som vi er inne i. Tenk at Christian II tenkte at kvinner hadde hjerne, 400 år før vi fikk stemmerett i Norge. Han har også med en stor porsjon humor på oss bergenseres bekostning, og dette synes jeg er veldig artig.
Jeg har hatt en fantastisk kveld i teateret i dag, selv uten mine trofaste venninner. Stykket var utrolig bra. Jeg hadde ikke trodd at det skulle være så morsomt, men jeg satt og små-humret meg gjennom hele forestillingen.
Den aller første jeg vil berømme er scenograf Åse Hegrenes. Ikke det at skuespillerne trengte å reddes, men med en så dyktig og oppfinnsom scenograf, må det være mye lettere å være skuespillere. Spesielt de stillestående tablåene som dukket opp i bakkant av scenen, satte stemningen. Jeg likte også hvordan kroningsscenen ble løst, på en fiffig og original måte. Også scenen hvor Dyveke føder barn samtidig som dronning Isabella blir kvitt møydommen sin, er utrolig bra. De gode scenene dukker opp tett som haggel i dette stykket, og alle skuespillerne gjør en fremdragene jobb, så det er vanskelig å hente frem noen.
Jeg er utrolig glad for at vi har flere billetter på lur, sånn at jeg får se stykket en gang til.
Bildene her er kun meg som har tatt bilder av programmet, så kvaliteten er så som så. Programmet derimot er et av de beste jeg har hatt min hånd på. Her er masse bakgrunnsinformasjon, mye mer enn vanlig, så denne gangen vil jeg anbefale deg å snope det med deg hjem!
Fra programmet

2 kommentarer:

  1. Så fin å lese at du likte forestillingen! Man skal heller ikke undervurdere betydningen av et godt programhefte.



    SvarSlett
  2. Det så veldig spennende ut! Jeg liker å gå i teateret, og i høst får jeg med meg to forestillinger, en i Oslo og en her i Sandnes. Ville egentlig se Vildanden også, men den var dessverre utsolgt.

    SvarSlett