søndag 1. september 2013

Og så kom du - en flott roman av irske Kathleen MacMahon

Bazar forlag sendte meg denne boken i sommer. Da jeg begynte å lese hadde jeg ikke noen formening om hva den skulle handle om. Forventningene var så nøytrale som de kunne bli. Litt artig da, at den fenget så enormt.
Og så kom du er Kathleen MacMahon sin første roman. Den lå øverst på bestselgerlisten i Irland i 5 uker i strekk, og ble en skikkelig "snakkis" i London. Opprinnelig er hun radio- og tvjournalist.

Forlaget introduserer boken slik:
Vinteren 2008. Den globale økonomien har nettopp kollapset og det knytter seg stor spenning til det amerikanske presidentvalget. Bruno Boylan, 49, en newyorker av irsk avstamning, mister jobben når  Lehman Brothers går over ende og bestemmer seg for endelig å besøke landet forfedrene kom fra. Addie Murphy, 38, er en fjern slektning. Hun er en arbeidsledig arkitekt og tilbringer dagene med å ta vare på sin far og gå turer på stranden med hunden. Da hun treffer Bruno, virker det som om livet hennes er en nedadgående spiral.

Brunos møte med sine irske slektninger begynner ikke godt. Addie og faren gjør det de kan for å unngå den brysomme amerikaneren, og for Addie er en bankmann omtrent like tillitvekkende som en seriemorder. Likevel forstår hun øyeblikkelig at møtet med Bruno vil forandre livet hennes for alltid.

Jeg brukte litt tid på å forstå hva denne boken skulle handle om, men mens jeg satt og lurte koste jeg meg glugg ihjel. Hun har et vakkert språk og treffer spikeren på hodet ofte. Jeg satt til stadighet og flirte for meg selv, selv om dette ikke kan karakteriseres som en morsom bok. Det er Addie det handler om, selv om historien til pappa og også den litt mystiske Bruno har stor medvirkning til helheten.
Stikkord for handlingen: Selvfølelse og sen kjærlighet, svømming, slektsgransking, Bruce Springsteen og presidentvalget i USA.
Addie er en jente jeg kan relatere meg til, og søsteren hennes Della traff meg midt i hjertet. Faren derimot, var en snål karakter og det er ikke før helt mot slutten at han ble sympatisk nok til at jeg fikk godfølelsen for ham også.

Som du sikkert skjønner, dette er en bok etter mitt hjerte, så den anbefales på det varmeste!
Om den ikke allerede er i butikkene så lanseres den i morgen 2 september!

Smakebit:
ikke få barn", sa hun og sto der ved siden av bordet et øyeblikk med hodet litt på skakke. "For en kvinne på Addies alder, er det å ikke få barn en mye større greie enn å få et".
Og med det snudde hun seg og gikk inn i huset igjen, og lot Bruno bli sittende alene i den mørke hagen.

Les gjerne Beates anmeldelse fra tidligere i sommer!


Flere smakebiter finner du som alltid på søndager

13 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok! Hoppas att den finns på svenska. Tack för smakebiten :)

    SvarSlett
  2. Denne boka er jeg veldig nysgjerrig på, og det går nok ikke lang tid før jeg skaffer den, den høres ut til å være en bok jeg kommer til å like.

    Tusen takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  3. flott smakebit og greier :) denne skal eg lese snart også :)

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten. Den noterar jag på min läslista!

    SvarSlett
  5. Låter som en intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Takk for smakebit fra den fine boken og tusen takk for link til meg! Ønsker deg en fin søndag i regnet!

    SvarSlett
  7. Fin smakbit. Har aldrig hört talas om författare eller bok men den låter intressant. Tack för tipset!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten! Gillar omslaget!

    SvarSlett
  9. Funnet deg en liten skatt av en bok skjønner jeg. Måtte noteres ned, så takk for tips!. Morsomt å begynne å lese bøker man ikke vet så mye om i starten. Takk for smakebiten! Ønsker deg en videre fin søndag!:)

    PS:Boken jeg leser er for de mellom 6-13 år, så den vil passe for en 12 åring godt:)

    SvarSlett
  10. Fint omslag och fin smakbit. Tack för tipset! :)

    SvarSlett
  11. Denne boka skal jeg merke meg.:)

    SvarSlett
  12. Virker som en fin historie - takk for lesetips :)

    SvarSlett
  13. Flott boktips og fint innlegg, både av deg og Beathe. Tror dette er en bok for meg.

    SvarSlett