lørdag 7. september 2013

Hjemmelaget kreklinglikør - to år etter

En ting er sikkert, det lønner seg å sette vekk likørflaskene på et lurt sted. Så lurt at en glemmer dem. Da går tiden, og likøren får tid til å bli kjempe god før den blir oppdrukket.
Det var i slutten av august for to år siden, at kreklingen ble plukket, og jeg satte i gang med hjemmebrygging.
I blogginnlegget skrev jeg at jeg hadde ambisjoner om å vente til påske, men nå har det vært både jul og to påsker, før brygget ble prøvesmakt. Dette ble snadder, så dette må prøves igjen.
Det er vidunderlig at en fjelltur, 1,5 liter krekling og en helflaske sprit kan nytes på denne måten.
Det var ikke mye sukker i oppskriften jeg brukte, men likøren ble i overkant søt, så neste gang vil jeg kutte litt på sukkeret. Mulig bærene var veldig søte, siden de var plukket litt sent i sesongen.

5 kommentarer:

  1. Høres godt ut. Jeg lager krøkebærsaft, eller kreklingsaft som det jo også heter, og jeg bruker bare steviapulver. Blir godt det også.

    SvarSlett
  2. Høres godt ut. Jeg har laget likør av kirsebær tidligere. Veldig godt det og :)

    SvarSlett
  3. Dette har jeg aldri hørt om, er det en type bær som f.eks. blåbær eller multer? Ser spennende ut da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Krekling er små blåsvarte bær som vokser på fjellet. Sjekk krøkebær på wikipedia :)

      Slett