tirsdag 3. september 2013

Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo - mitt inntrykk

Disse øyeblikk er en selvbiografisk historie som traff meg dypt, dypt inne. 

Forlaget skiver dette bakpå boken:
Disse øyeblikk er en roman om en forfatters liv fra hun er helt ung til hun står frem som etablert kunstner. Herbjørg Wassmo skriver om vaklende selvtillit og kamp for å bli til noe, om drømmer og standhaftig vilje til å skape. Det er også historien om nær norsk fortid, utdannelse og familieliv i en brytningstid. Det handler om lengsel etter en kjærlighet hun ikke tror på, og om svik. Og om å være inntrykksvar og innestengt i sin egen steilhet.
I Disse øyeblikk møter leseren et raust og utfordrende nordnorsk landskap, og en forteller som både er spandabel, øm og til tider selvironisk, selv når det røyner på. Her tegnes bildet av en kvinne som gjør det hun ikke tør, som bryter absolutte tabuer og finner sine helt egne veier.


Smakebit:
Dersom han faller om nå, død, så er vi nødt til å la ham ligge. Jeg kan slippe å se ham mer, tenker hun. Så kommer ravnene og fjellrevene og er glad for å få noe å spise. Så mus og andre smågnagere. Hele tiden mygg og knott og spyflue. Hele tiden. Til sist vil beingrinden ligge der hvit og polert i sollyset. Da vil alt være renset og ute av verden, tenker hun. Jeg vil også være renset, men i verden
Og uten at hun rekker å forhindre det, har hun sendt en tankebønn opp til Vår Herre. Fjern ham! Nå! Vær så snill. 

Herbjørg Wassmo har et fantastisk språk i denne boken. Hun opererer ikke med navn, det ser ved første øyekast litt eiendommelig ut, men det funker:
 - Hun setter seg midt på gulvet med jenta i fanget.  -Gutten kommer farende og er henrykt.  -Mannen kommer også. Sånn er hele boken, ikke et eneste navn, verken stedsnavn eller egennavn, men allikevel er historien tettet med følsomhet og nærhet.
Alt unødvendig er kuttet vekk, og tankene og tolkningene til hovedpersonen får god plass. Hun gir oss muligheten til å bli kjent med dette vakre, sterke mennesket fra innsiden.
Jeg klarte å stagge min kunnskapstørst til jeg var ferdig med boken. Da måtte jeg google henne, og finne ut hvor det er hun kommer fra, hva den het, den første boken hennes og når den kom ut. Wikipedia kan heldigvis by på noen overfladiske fakta, som min strukturerte hjerne trenger for å plassere henne.
Historien i Disse øyeblikk lar oss kjenne mennesket Herbjørg Wassmo på en helt annen måte. Det er en sterk historie, men det som kunne vært rått og brutalt får vi heldigvis bare som hentydninger.
Boken er lettlest og har fin flyt og absolutt ikke skrevet som en tradisjonell selvbiografi.

Anbefales på det sterkeste, terningkast 6!

6 kommentarer:

  1. Jeg glede meg virkelig til å lese denne boka! Den står høyt på lista mi for høsten. Jeg har lest det meste av det hun har skrevet, og lar meg absolutt fascinere av språk og miljø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter å ha lest "Et glass melk takk", kvidde jeg meg nesten til å starte på en ny bok av HW. Men, denne er helt fantastisk! Fikk lyst å ta igjen alt det forsømte ved å lese alt hun har skrevet :)

      Slett
  2. Har lest mange av bøkene hennes, og det hadde vært fristende å få med seg denne! Jeg får følge med på biblioteket ;o)

    SvarSlett
  3. Den biografien hørtes fin ut:) Nesten litt flaut å innrømme man ikke har lest noen av bøkene hennes. Det er rett og slett en forfatter jeg må se å bli litt kjent med. Kanskje jeg må prøve meg da på denne biografien etter jeg har lest noen av bøkene eller anbefaler du at man leser den først?Noterer ihvertfall den ned:) Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest så mange bøker av henne selv, men jeg kan ikke se at det skal gjøre noe om en leser Disse øyeblikk først.

      Slett
  4. Denne kom akkurat inn døra hos meg, og nå gleder jeg meg enda mer til å lese den! Jeg har lest mange Wassmo bøker og synes hun har en nydelig måte å skrive bøker på.

    SvarSlett