mandag 30. september 2013

Dette har jeg lest i september


Da var september over, og jeg ser til min skrekk at jeg ikke har klart å nå målet på 10 bøker i måneden, men jeg prøver igjen i oktober. Stressnivået mitt har økt i september og jeg har måttet tvinge meg selv ut av lesestolen, for faktisk å gjøre noe av det jeg tenker hundre ganger at jeg skulle gjort. Jeg har innført en liste som jeg skriver ned tanken, for snarest mulig å krysse den av for utført. Jeg har meldt meg ut av treningsstudioet jeg har vært medlem av i tre år, så nå slipper jeg den evige dårlige samvittigheten, for at jeg ikke er der.
I dag avslutter jeg september med en tur til Wah wah og etterpå til frisøren med mitt nyfarvede hår, (tre ting som sto på den listen) og så blir det Italiatur på torsdag, bedre start på ny måned finnes ikke.

Har du lest noen av bøkene jeg har lest i september?

Jeg har skrevet om de fleste bøkene, det er bare til å klikke på linjen

Dette har jeg lånt:
  • Amalie Skram - Professor Hieronimus (Lydbok)
  • Arnaldur Indridason - Tvekampen (Lydbok)
Dette har jeg fått:
  • Herbjørg Wassmo  - Disse Øyeblikk fra Gyldendal forlag
  • Nicolai Houm - De håpefulle fra Tiden forlag
  • Rhidian Brook - Etter ildstormen fra Aschehoug forlag
  • Jørn Lier Horst - Hulemannen fra Gyldendal forlag
  • Tomas Espedal - Bergeners fra Gyldendal forlag
  • Alexandra Bockfeldt - Før jeg forlater deg fra Juritzen forlag
  • Elizabeth George - Denne dødens kropp fra Pantagruel forlag
  • Elizabeth George - En løgn å tro på fra Pantagruel forlag
  • Cecilia Samartin - Lille Vinge fra Juritzen jr.
  • Ketil Bjørnstad - Ensomheten fra Aschehoug/Lydbokforlaget
  • Helga Flatland - Det finnes ingen helhet fra Aschehoug
  • Samuel Bjørk - Det henger en engel... fra VigmostadBjørke
  • Frode Eie Larsen - Jordtårer fra Liv forlag
  • Eirik H. Sæther - Heksedoktoren fra Juritzen 
Disse har jeg kjøpt:
  • Mo Hayder - Tokyo
  • May Lis Ruus - Nattmannens datter bok 13
  • Eirik H. Sæther - Lobotomisten
Og så litt forskning. Som kommentar til min oppsummering i august kom Anita med det treffende spørsmålet: Hvor lang tid bruker du på å lese 50 sider?
Med 19 bøker på en måned sier det seg selv at jeg leser mye, men jeg har aldri tatt tiden, så dette måtte testes. Når skikkelig forskning skal utføres går det ikke an å bare ha gjort det en gang, så i september utførte jeg denne testen noen ganger.
Resultatet ble som følger:

Herbjørg Wassmo sin bok Disse øyeblikk leste jeg 50 sider på 50 minutter
Nicolai Houm sin nye bok De håpefulle leste jeg 50 sider på 68 minutter
Ingrid Elfberg sin thriller  Til døden skiller oss ad 50 sider på 44 minutter
M.L.Stedmann sin roman Lys mellom to hav leste jeg 50 sider på 60 minutter
Elizabeth George sin krim Denne dødens kropp leste jeg 50 sider på 50 minutter

Månedens beste roman: Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo - den må du lese!
Månedens beste krim: Denne dødens kropp av Elizabeth George - anbefales!

13 kommentarer:

  1. For en flott lesemåned du har hatt,17 bøker er mye! Ser du leser litt fortere enn meg, jeg leser vel mellom 47 og 54 sider på 60 minutter. Jeg har lest tre av de bøkene du lest denne måneden. Wassmo begynner jeg å bli lite nyfiken på. Flott oppsummering,Tine!

    SvarSlett
  2. Herlig oppsummering :) Haha, når du skrev du ikke nådde målet på 10 bøker, så tenkte jeg automatisk at du hadde lest færre enn det, men den gang ei :P Jeg har lest mange av disse forfatterene, men ingen av disse bøkene ;)

    SvarSlett
  3. knakandes god oppsummering ! du har virkelig fått med deg mangen godbiter denne måneden :)
    låner du lydbok på biblioteket? har vurdert dette selv, men lurer på om man da får låne "spilleren" eller må kjøpe en slik selv ... ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Lydbok fra biblioteket fungerer, men gå for en sånn som er på bare 1 cd, ellers kan det bli mye å legge inn på pc`en. Jeg får også noen leseeksemplarer som lydfil fra Lydbokforlaget, dette er absolutt det enkleste :)

      Slett
  4. Du må ikke la deg stresse av at du ikke har fått lest så mye som du planla, lesing skal være stressfri :) Kos deg masse på tur til Italia, så utrolig stas!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg planla å lese 10 og har lest 17 så stresset ligger vel i alt jeg ikke gjør når jeg sitter å leser :) Har vært beinhard med meg selv i dag, ingen lesing før jeg har vært til frisøren og på hudpleie. Stakkars meg :)

      Slett
  5. Du verden. Slik kan det gå. Men eg tenkjer at det hadde vore verre om det hadde vore omvendt; at du hadde planlagt å lesa 10 og berre fått lest 3-4...
    Mange bra tips her. Eg har kun lest Denne dødens kropp og Hulemannen (som eg nettopp har lest ut, vurdert til terningkast 4) av desse. Eg ser eg er "strengare" enn deg når det gjeld terningkast. Er kresen, spesielt når det gjeld krim.
    Håpar du likar Tokyo!

    - og god tur til Italia :)

    SvarSlett
  6. Litt av ei liste dette Tine (igjen) Og mye bra også. Ser virkelig frem til Wassmos sin siste.. Har lest flere av disse, Hulemannen, Jordtårer- eh det var visst bare disse to.;)
    Tøfft at du har bedrevet litt lesehastighetsforskning. Ja, det vil nok variere ut fra hvilken bok man leser, hvor mye tekst, hvor tett, hvordan språket er etc.. Er " De håpefulle" en ekstra krevende bok? God tur til Italia.:) Gleder meg til reisebrev på bloggen.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Språket i De håpefulle var helt greit, og det fløt fint, men det var en tettpakket pocket, med mye tekst på hver side, så kanskje det var derfor :)

      Slett
  7. Du leser nok mye raskere enn jeg gjør. 17 bøker. Enormt. Som jeg vel har kommentert tidligere leser jeg bokomtaler via Bokbloggere. Så jeg har lest det du skriver. Du virker å være aktiv ellers så da går det vel greit å melde seg ut. Jeg prøver å være der minst to ganger i uka. Er der på morran før jobben. Ha en fin oktober måned og god tur til Italia. Du leser vel på turen kan jeg tenke meg.

    SvarSlett
  8. Så mye bra du har lest i det siste!!! Jeg gleder meg til å lese kanskje spesielt bøkene til Houm og Espedal. Har ungått å lese noen anmeldelser foreløpig. Er så redd jeg skal bli skuffa.

    Tøfft forskningsprosjekt du har startet. Spennende å følge utviklingen.

    SvarSlett
  9. Wow. Dette er hva jeg kaller en lesehest! Du fortjener en premie.

    Når på døgnet leser du egentlig?

    SvarSlett
  10. Jeg er også som deg og lager lister over ting jeg må fullføre, hvis ikke blir det ikke gjort:) Trodde det var bare jeg som gjorde det:) Ser ut som du har fått lest mye og jeg ser at du leser Tokyo av Mo Hayder for tiden. Leste den for noen år siden og likte den kjempegodt. (Mo Hayder er en av mine favoritter). Er spent på å lese hva du syns om den!

    SvarSlett