torsdag 19. september 2013

Cecilia Samartin skriver også for barn, jeg har lest Lille Vinge

De fleste kjenner Cubanske Cecilia Samartin fra hennes nydelige romaner. Jeg har lest alle de seks bøkene hennes, så jeg kan nok betegnes som en "fan". Lille Vinge er hennes første barnebok, men hun skal ikke nøle med å skrive flere, for dette var bra.

Sarah vil ikke forlate rommet sitt etter at mamma døde. En dag fanger Sarahs pappa Lille Vinge og setter han i bur som han gir til datteren. 
Lille Vinge er ikke som de andre flaggermusene, han kan synge, og han elsker sol og dagslys. Sarah og Lille Vinge blir bestevenner. 
Når de forstår at Sarahs pappa skal sprenge gruven der Lille Vinges familie bor, er Sarah klar for å møte verden og redde flaggermusene.


Judy Walker heter damen som har illustrert denne flotte boken, og boken hadde ikke vært den samme uten disse flotte akvarellene. Etter jeg hadde kost meg med historien, bladde jeg gjennom boken en gang til, bare for å se på de fantastiske, fargerike sidene.
Lille Vinge er en øm og følsom bok, som rørte meg. Det er ikke ofte en leser om barn som har angst, og det er ikke før uti boken at vi får vite hvorfor Sarah ikke klarer å stå opp av sengen. Flaggermusen Lille Vinge er også litt uttafor, så når disse to finner sammen skjer det magiske. De løfter hverandre opp, og deres vennskap styrker begge til å delta i hverdagen igjen.
Dette er en fin bok for de som har lært å lese selv, men tema gjør kanskje at en voksen bør lese den noen ganger først, så dere kan snakke rundt det å være lei seg, og hvor viktig vennskap er.
Jeg for min del skal teste den ut i barnehagen, men jeg tenker at den er litt i lengste laget til barna, i den travle settingen der.

Vennskap og kjærlighet
gjør verden sann. 
Du ser begges lys
hos kvinne og mann.
Når sorgene kommer,
så husk simpelthen:
Gi hjertet ditt vinger,
da får du en venn.

4 kommentarer:

  1. Veldig fin omtale:-)Leste denne i går jeg også og syntes den var veldig fin, både tekst og ikke minst bilder. Forfatteren burde absolutt skrive flere barnebøker. Har forresten nettopp lagt ut omtale på denne jeg også.Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Høres ut som en nydelig bok Tine. Og jeg vil gjerne lese den...selv om jeg ikke leser særlig barnebøker p.t.

    SvarSlett
  3. Høres ut som en nydelig liten barne bok:) Må sees nærmere på etterhvert. Imponerende mange Samartin bøker du har lest da, har ganske mange stående ulest i bokhyllen. Liker da de jeg har lest, koselige og fine bøker:)

    SvarSlett
  4. En fin omtale! Jeg fikk også denne boken i posten og skal lese den for barnebarnet mitt i helgen. Jeg synes boken er nydelig, men det er litt om barna liker den og. Jeg må nok hoppe litt over en del av de lange setningene (han er 5), men det viktigste er jo at vi får snakket om historien.
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett