tirsdag 17. september 2013

Boken på vent denne tirsdagen er Før flommen tar oss

Mine to neste bøker hadde begge veldig fine omslag
Det ble litt elle melle for meg når jeg skulle velge meg en ny bok denne gangen. Silke hadde sendt meg den flotte debutboken til Helena Thorfinn, som jeg har gledet meg til å ta fatt på, men så fikk jeg en hentelapp fra Juritzen. Jeg hadde ikke bedt om bok fra Juritzen så spenningen steg i helgen, og etter tannlegetimen mandag morgen hentet jeg boken. Siden den hadde bilde av Big Ben og Londonsske telefonkiosker på fremsiden, ble det den først.

Derfor venter fremdeles Før flommen tar oss, men den som venter på noe godt, heter det jo.... Tipper jeg er i gang med den lenge før vi skimter neste helg i det fjerne.

Sofia har fått jobb på den svenske ambassaden i Dhaka, og ektemannen Janne og deres to små barn følger med henne dit. De ser frem til å bo utenlands i noen år, men familiens møte med Bangladesh blir ikke helt som de hadde tenkt seg. 
De bli overveldet av mylderet av mennesker, den uendelige fattigdommen, korrupsjonen og urettferdigheten.
Samtidig brennes en ung kvinne til døde av sin mann og svigermor. Ingen i landsbyen reagerer, og de to søstrene hennes innser at en lignende skjebne venter dem. 
De flykter til storbyen og havner i Sofia og Jannes hus. To kulturer møtes, og noe nytt oppstår. Kan verden forandres – før flommen tar dem?



Forfatteren lover oss "en historie sannere enn virkeligheten", i denne boken som faktisk er pensum for det svenske utenriksdepartementets aspirantkurs. Romanen er inspirert av hennes egne opplevelser som utviklingsanalytiker i Bangladesh, en tid hun beskriver som "1700 tallet, bare med mobiltelefon".


Vil du ha flere tips til bøker du kan lese må du ta turen innom

13 kommentarer:

  1. Før flommen tar oss leste jeg i forrige måned men har ikke somlet meg til å skrive omtale ennå. Jeg ligger litt etter med de, så jeg må skjerpe meg litt.Boken kan du glede deg til, den andre boken du har der fikk jeg også men ikke fått tid til å se på den helt ennå. De bøkene jeg leser i nå tar sin tid å komme gjennom. Ha en fin tirsdag:-)

    SvarSlett
  2. Denne noteres ned. Som vanlig blir leselisten lengre hver tirsdag :)

    SvarSlett
  3. Takk for fint boktips :) Og ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Jeg fikk også Før jeg forlater deg i går og Før flommen tar oss har jeg fått tidligere. De ligger begge to på vent... sammen med mange andre :-) Jeg har tenkt å ha en liten opprydning i hyllene slik at jeg bedre vet hva som er der, for ellers blir ingenting lest. Og i dag har jeg fri så da burde jeg jo... Det er ikke så lett å kvitte seg med bøker som man skulle tro :-)
    Ønsker deg en fin dag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har gått noen banankasser med bøker til Fretex i det siste, gammelt rukkel fra 80 tallet :) Og så har jeg alle leseeksemplarene på en hylle, og ambisjoner om å lese dem i den rekkefølgen de kommer inn, men det er ikke alltid det går sånn.

      Slett
  5. Har ikke hørt om disse bøkene, men de virker spennende!

    SvarSlett
  6. Virker til å være en bra bok. Og jeg tror også jeg hadde tatt den andre først - fryktelig stilig omslag på den!

    SvarSlett
  7. Om "Før flommen tar oss" har jeg bare en ting å si: GLED DEG!

    Den andre er ukjent for meg, men gleder meg til å lese omtalen din av den etter hvert :)

    SvarSlett
  8. Høres ut som en god bok du har på vent Utenfor "flommer" regnet ned; sitter her og håper det blir litt opphold så jeg kommer meg ut med hundene. Ha en fin leseuke.

    SvarSlett
  9. Denne boka latar til å vere ei bok som eg vil like. Takk for tipset!

    SvarSlett
  10. Begge disse bøkene frister veldig! Fantastisk flott coverbilde på Blockfeldts bok- et kunstverk! Håper innholdet er like bra :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte dette coveret godt. Boken var også kjempebra, omtale kommer i morgen :)

      Slett
  11. Jeg blir nesten litt svimmel jeg har så mange fine bøker å velge mellom (LUKSUS!), blant annen denne du har på vent også:)Virker som en kjempefin bok, så den gleder jeg meg til også. Gleder meg til å lese omtale av den etterhvert. Kos deg max med boken!:)

    SvarSlett