mandag 23. september 2013

Bokbloggerprisen 2013


Bokbloggerprisen er en pris som skal deles ut for første gang i 2014. Bøkene som kan nomineres til prisen må være skrevet av en norsk forfatter og utgitt i året før, altså i år. Det finnes seks kategorier, men jeg kommer ikke til å lese bøker fra alle kategoriene.
På denne fanen vil jeg samle de bøkene som jeg har lest, for ved årets slutt, gjøre det litt enklere for meg selv å nominere til prisen. Jeg tror jeg har fått med det nye norske jeg har lest foreløpig i år.
22 av 150 bøker hittil i år, dvs. 15 % av det jeg har lest i år er nye norske bøker så det er ikke så mye norsk jeg leser. Det er et flott fokus denne prisen setter, jeg skal skjerpe meg!  Vil du se på listen senere finner du den igjen under Ting og tang på høyre side.

Norsk sakprosa
Lauritzen, Per Roger m.fl: Norges beste toppturer (Gyldendal)
Lee, Irina: Shoppingfri
Larssen, Erik Bertram: Helvetesuka (Stenersens forlag)

Norsk barne- og ungdomslitteratur
Egeland, Tom: Katakombens hemmelighet (Aschehoug)
Lillegraven/Landsem: Mari og Magnus får katt (Samlaget)
Folkestad, Anna R.: Unni og Gunni gjer det fint (Samlaget)
Stai, Kari: Mopp og Mikko elskar kjøretøy (Samlaget)

Norsk krim
Brekke, Jørgen: Menneskets natur (Gyldendal)
Enger, Thomas: Blodtåke (Gyldendal)
Iversen, Helge Thime: X (Juritzen)
Nesbø, Jo: Politi (Aschehoug)
Sveen, Gard: Den siste pilegrimen (Vigmostad & Bjørlke)
Sørensen, Roar: Smertens aveny (Commentum)
Horst, Jørn Lier: Hulemannen (Gyldendal)
Fossum, Karin: Carmen Zita og døden (CappelenDamm)
Fjell, Jan-Erik: Hevneren (Juritzen)
Sæther, Eirik Husby: Heksedoktoren (Juritzen)
Bjørk, Samuel: Det henger en engel alene i skogen (Vigmostad)
Larsen, Frode Eie: Jordtårer (Liv)
Stave, Kari-Grethe: Den som synder sover sjelden (Commentum)


Norske romaner
Bakken, Mari Stokke: Nesten for alvorlig (Gyldendal)
Ekeberg, Jan Ove: Helligdommen (Juritzen)
Henningsen, Kristine Storli: Innlandshete (Gyldendal)
Rottem, Linn: Forestillinger om hjem (Aschehoug)
Nisja, Gunn Marit: Porselenspiken (Juritzen)
Houm, Nicolai: De håpefulle (Tiden)
Espedal, Tomas: Bergeners (Gyldendal)
Wassmo, Herbjørg: Disse øyeblikk (Gyldendal)
Bjørnstad, Ketil: Ensomheten (Aschehoug)
Flatland, Helga: Det finnes ingen helhet (Aschehoug)
Heivoll, Gaute: Over det kinesiske hav (Tiden)
Renberg, Tore: Vi sees i morgen (Oktober)
Enger, Cecilie: Mors gaver (Gyldendal)
Aaland, Mariann: Det var stille, det snødde (Gyldendal)

1 kommentar:

  1. Nå så jeg plutselig 2 bøker til jeg må ha på listen min, jeg har lest 16 og har 11 bøker til liggende fra norske forfattere skrevet i år, og har planer om å ha fokus på de nå fremover. Så fikk jeg et par tips her hos deg nå så tusen takk for det.

    SvarSlett