tirsdag 23. april 2013

Skal vi tillate sånn propaganda i barneskolen?


Viste du at læreboken barna har i faget "Mat og helse" i barneskolen er produsert av Opplysningskontoret for egg og kjøtt? Dette er en interesseorganisasjon for egg- og kjøttbransjen, og med et budsjett på 80 millioner kroner, jobber de for å få oss til å spise mer kjøtt.
Denne boken har ingenting i barneskolen å gjøre. Reklame hører ikke hjemme i den norske skolen.
I dagens BT skriver Hanne Johansen fra Arbeidsutvalget Grønn ungdom om problemstillingen, og jeg er rystet over hva jeg leser. Boken heter Kokeboka mi, og vil du finne noe om grønnsaker her, må du lete lenge, for den eneste retten er grønnsaksuppe (med kjøtt.....)

I følge FN står produksjonen av animalske produkter for 18 % av klimagassutslippene. Den beslaglegger enorme arealer og er svært resurskrevende. Helsedirektoratet sier også at vi må spise mindre kjøtt, da norske menn spiser 50% mer enn anbefalt. Det er viktig for kloden og menneskers helse at vi spiser mindre kjøtt, ikke mer!

Vil du være med å få denne boken byttet ut med en bedre og mer nyansert lærebok til barna våre?


4 kommentarer:

  1. Denne boka har me i familien brukt mykje. Heilt vanleg mat, heilt vanlege produkt som er lette å få tak i og heilt vanlege oppskrifter.
    Men det er mi meining, som kjøtetar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett i den, bare lagt bokbind på i full fart, sammen med alle de andre i høst. Det er prinsippet med reklame i skolen, og påtvungen kjøttpropaganda jeg hisser meg opp over, ikke kvaliteten på boken, som sikkert ikke får noen til å heve på øyelokket :)

      Slett
  2. Jeg vet ikke om jeg syns helsemynigheter eller opplysningkontor for verken det ene eller det andre er de beste til å lage skole-kokebok, men kan ikke ungene rett og slett lære seg å bruke vanlige kokebøker? Den rødrutete til Ingrid Espelid går ikke av moten med det første.

    Det er viktig at ungene lærer å lage anne mat enn pizza og pasta, iallfall. Hvordan partere en høne og lage kraft og høsesuppe av den, skulle jeg ønke at jeg hadde lært på skolen. Og hva de ulike delene på storfe som kan brukes til hva. Bog, høyrygg, entrecote, indrefilet etc. Håper det er en del av pensum.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror de tider er forbi. Nå får en jo kjøpt ferdig kokt ris, ferdig eggerøre, ferdig hvit saus og andre elementære ting i butikkene. Tenker det er best å ikke gape over for mye, og lære ungene at mat kan/skal lages på kjøkkenet, ikke varmes i microen.

      Slett