fredag 26. april 2013

Jeg har fått meg en Ebok app!

En skulle kanskje ikke tro at en som driver på på pc`en hver dag, og blogger og greier, kan inneha så lite teknisk innsikt som meg. Iphone har jeg hatt en god stund, men jeg ringer og sender meldinger. Er aldri inne på internett, eller tar bilder eller noe sånt. Ipad har vi og, men den har fått helt fred fra mine fingre. Til nå da, for nå har min kjære installert en app på den. Den heter eBokBib, og gir meg mulighet til å låne bøker uten å måtte gå bort på biblioteket for å hente og levere. Det gjør nok ikke underverker for hverdagstrimmen dette her, men testes skal det.

Dette forteller biblioteket på siden sin:
iOS-appen eBokBib gir deg alle funksjoner du trenger for å låne og lese ebøker. I appen kan du låne ny norsk skjønnlitteratur rett til telefonen eller nettbrettet ditt.
Du må ha Bergen Off. Bibliotek registrert som hjemmebibliotek for å kunne låner ebøker hos oss. Vi har ca. 150 titler ny norsk skjønnlitteratur og ca. 80 "frie" ebøker. Er noe utlånt, kan du sette deg på venteliste.
  • Lånetid: 14 dager (du kan fornye en gang)
  • Du kan maksimalt låne to ebøker til en hver tid
  • Lånene blir automatisk levert ved forfall
  • Tilgjengelig for iPhone og iPad. Android-versjon kommer snart
  • Liste over hvilke ebøker som er tilgjengelig

Den første boken jeg har lånt på denne måten er "Forestillinger om et hjem" av Linn Rottem, som ble presentert av Anettes bokboble, på en sånn måte at jeg bare måtte lese den.

Boken ble lest, med iPad på pute, i fanget. Da jeg lukket boken fikk jeg spørsmål om jeg ville levere den tilbake, og svarte ja på det. Deretter fikk jeg opp alle bøkene biblioteket har til utlåns på denne måten, og valgte meg ut Toril Brekkes "En blå kjole fra herr Hitler", som neste Ebok fra biblioteket. Alt i alt en fin leseopplevelse.

Har du lånt bøker på denne måten? Hva synes du?

2 kommentarer:

  1. Jeg syns dette er et kjempefint tilbud! Har lastet ned app'en og prøvde å låne en bok, men det viser seg at biblioteket her ikke er med på ordningen, så da ble det ikke noen bok på meg. Tror jammen jeg må ta meg en prat med dem ;)

    SvarSlett
  2. Helt enig meg Anette. Jeg hører heller ikke til et bibliotek som velger å bruke denne tjenesten. Men nå skal jeg på jobb med biblioteksjefen i morgen så jeg kan jo lirke litt :-)
    Nei, for å være alvorlig. En god del bibliotek har valgt å stå utenfor denne tjenesten fordi de mente vilkårene var for dårlig. Det kommer nye og bedre tjenester, det er vare å smøre seg med tålmodighet!

    SvarSlett