onsdag 3. april 2013

Helbredelsen av Jonathan Odell - hørt på lydbok i påsken

Det var Beate som fristet meg til å lese Helbredelsen av Jonathan Odell. Det er ikke hverdagskost at hun deler ut 6`ere, så her var jeg ikke vanskelig å be. Bokanmeldelsen til Beate måtte jeg vende tilbake til, da jeg trengte hjelp, etter jeg var begynt å lytte.
Problemet mitt var at jeg ikke fikk med meg overgangene. Her hoppes det en del i tid, og jeg ble etterhvert så frustrert over å ikke finne noen sammenheng, at jeg måtte lese Beates beskrivelse av boken en gang til.
Det hjalp, og jeg hadde stor glede av boken videre.

Handlingen kort fortalt av Pax forlag:
På Satterfield-plantasjen sørger fru Amanda over tapet av sin eneste datter. Omtåket av sorg tar hun et nyfødt slavebarn til seg og gir det navnet Granada. Granada vokser opp som fruens leketøy, uvitende om familien sin og hvor hun kommer fra – inntil slavekvinnen Polly Shine ankommer plantasjen. Polly er kjøpt for å kurere slavene for en mystisk sykdom, og når hun lykkes over alle forventninger, begynner ting å endre seg. Granada sparkes ut av hovedhuset og tas inn hos Polly som hennes lærling. Og snart begynner det å hviskes om Friheten … Sytti år senere sitter gamle Gran Gran og forteller sin historie – og avslutningen på fortellingen kan vise seg å bli en helt annen enn hun ventet. 

Jeg hørte denne på lydbok, og det kan ha bidratt til min forvirring, da det ikke var tydelig nok for meg, når det hoppet i tid.
Det er utrolig behagelig å høre på lydbok når en skal kjøre fly og tog, og bedrive en hel masse venting på vei hjem fra påskeferie.  Jeg hadde lest så mye krim i påskeferien, at det var godt å hvile øynene litt, og bare lytte seg inn i en annen verden.
Tusen takk til Lydbokforlaget som sendte meg denne lydfilen :)
Denne romanen er et flettverk av mange historier om sterke kvinneskjebner, i en vanskelig tid, før og etter frigjøringen. Når Granada blir satt til å være Polly Shines lærling, blir hun ikke behandlet særlig fint, men etter en stund skjønner en liksom hvorfor Polly vil at Granada skal lære ting når hun selv er klar og moden for det. Det er ikke alltid riktig at vi voksne gir barna svaret, før de i det hele tatt får tenkt seg om. Her er mye å lære, også for moderne kvinner og menn. Vil du vite mer om handlingen, må du kikke på Beates anmeldelse.
En skjønn bok, nydelig lest av  Bodil Vidnes-Kopperud.

3 kommentarer:

  1. Kanskje jeg skal prøve lydbok igjen? Brukte det mye den tida jeg pendlet til jobb, ca 5-7 timer hver vei hver helg i to år. Etter det er det bare blitt håndfaste bøker. Men Helbredelsen skal jeg lese i alle fall, uansett på hvilken måte.

    SvarSlett
  2. Først må jeg takke for link til meg:) Meg og bøker av denne typen fungerer stort sett veldig bra og jeg kunne tenkt meg å lest mange slike bøker. I fjor var det Margarets frihet og frihetens vinder jeg falt for, sistnevnte har en enda ikke skrevet omtale på,tror jeg må skumlese litt i den igjen. Boken Tilbake til tall Oaks skal jeg snart få lest.

    SvarSlett
  3. Jeg så innlegget hos Beathe jeg og. Og jeg satte boken på leselisten. Den høres ut som en bok jeg virkelig ville like å lese!
    Jeg har tenkt å prøve meg på 1Q84 av Murakami på lydbok, fordi det å høre lydbok er en ting jeg ikke er vant med å gjøre. Og det er en ting jeg har lyst til å læer meg. Vi hører på lydbok når vi skal reise langt i bil, men ellers blir det lesing for det meste.
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett