søndag 21. april 2013

En smakebit på søndag: Du er ondskap av Roberto Costantini

Roberto Costantini er en ingeniør og forretnings konsulent fra Tripoli, som i en alder av 63 år har skrevet sin første roman.
I begynnelsen av boka befinner vi oss i Roma i 1982. Vi blir kjent med politifullmektig Michele Balistreri, som er en ufordragelig og veldig arrogant type. Han bryr seg mer om å drikke, spille poker og bedekke en ny dame hver kveld, enn å gjøre jobben sin.
Han blir forfulgt av sin mørke fortid, og har ramlet inn i politiet ved nær sagt en tilfeldighet, så bortsett fra å følge sine basale behov, gjør han ikke mye. Han er rett og slett en drittsekk, og i begynnelsen av boken satt jeg å freste.
I del to hopper vi frem til 2005, og nå liker jeg Balistreri mye bedre. Nå spiser han syrenøytraliserende, og antidepresiva, han må spise fullkorn brød og stå over søte kaker. Han drikker koffeinfri kaffe og må begrense antall sigaretter. Balistreri har blitt "normal".
 I første del er det ikke en side, uten at han har med en beskrivelse av en lekker dame, og akkurat den delen av boken ble litt i overkant syntes jeg. En kan ikke annet enn å flire, når vi kommer til del to og erobringene hans gradvis har innskrenket seg. Han makter rett og slett ikke lenger å såre folk.
Det var deilig å være tilbake til Roma igjen, og forfatteren gir oss mange fine smakebiter på lyder, lukter, smaker og ikke minst stemninger.

Gyldendals beskrivelse av handlingen:
Roma 11. juli 1982. Samme kveld som Italia vinner kampen mot Spania i fotball-VM, forsvinner unge Elisa Sordi. Hun jobber for et eiendomsfirma som eies av Vatikanet. Den unge etterforskeren Michele Balistreri får saken. Balistreri er ung, lat og arrogant, med en mørk fortid. Han tar lett på saken inntil den unge kvinnen blir funnet død ved Tibers elvebredd. Etterforskningen blir dårlig håndtert, og saken blir aldri oppklart.

Roma 6. juli 2006. Samme kveld som Italia slår Frankrike i fotball-VM, hopper Elisas mor utfor en balkong og tar livet av seg. Det er 24 år etter at datteren forsvant. Balistreri er nå leder for en spesialetterforskergruppe i Roma. Han er en forandret mann, og skylden han føler for den uoppgjorte gamle saken, gjør at han setter inn alle krefter for å løse mysteriet en gang for alle. Dette leder ham inn i et nettverk av løgner og ondskap. Flere lik dukker opp, alle med en bokstav brennemerket i huden.

Dette er en bok som det tok meg litt tid å lese. Den er på 563 sider, men her var ikke mye luft, og en måtte være våken for å henge med i svingene. Den var forsåvidt lettlest, har høy underholdningsverdi, litt morsom og litt spennende. Her får du med andre ord, mye lesetid for pengene.

Fra midt i boken vil jeg dele denne smakebiten:
"Han krysset Tevere og gikk fra sentrum og den mørke bredden av Tevere, der rullepersiennene var nede, og over til Trastevere som var opplyst av restaurantene. Han kjente at humøret sank, slik det gjorde hver gang han la denne elva mellom seg og den verdslige makten og nærmet seg den åndelige i Vatikanet. 
  Vatikanets dom slipper man ikke unna
  Mistanken hadde vokst langsomt i ham siden 1982. Ubønnhørlig og mot hans vilje. Hevnen fra den katolske utdannelsen han hadde avskydd i sin ungdom. Plutselig sto han foran henne."

Dette er første bok i en planlagt trilogi om Michele Balisteri i Roma, som Gyldendal var så greie å sende meg et leseeksemplar av :)

Mer tips til godt lesestoff finner du som alltid på søndager

13 kommentarer:

  1. Denne fikk jeg mail om og nå kjenner jeg at jeg angrer litt på det for dette virker veldig bra. Tusen takk for smakebit og info om boken. Ha en super søndag!

    SvarSlett
  2. Denne fikk jeg også, men jeg fikk det ikke helt til med den. Jeg leste vel en tredjedel og så sendte jeg den over til mannen min. Jeg tror det er mer hans type bok.
    Ha en riktig fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte det selv da jeg leste, at dette er en "mannebok" :)

      Slett
  3. Jag hoppas denna släpps på svenska också. Verkar vara en perfekt bok för ett Rom-besök :)

    SvarSlett
  4. Greit med bøker som gir mye lesetid for pengene :)

    SvarSlett
  5. Tack för den intressanta smakbiten!

    SvarSlett
  6. Fint med ein liten smakebit av Roma på ein søndag:)

    SvarSlett
  7. Verkar vara en intressant bok.

    SvarSlett
  8. Herlig å lese noe med Roma som bakteppe....Takk for smakebit..:)

    SvarSlett
  9. Det var bra denne typen ble nedjekket. Kommer selvsag an på romanen, men jeg tror ikke jeg hadde klart å lese en krim på over 563 sider. Er imponert over de som klarer det.

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten, det skulle kunna vara en intressant bok (om man nu inte irriterar sig för mycket...).

    SvarSlett
  11. Spennende smakebit! Boka virket litt "mannete" for meg også, men samtidig trigget den nysgjerrigheten min ...

    SvarSlett