fredag 19. april 2013

Det lovede land av Sebastian Barry - sterk anbefaling!

Det lovede land er Sebastian Barry`s femte roman. Dette er mitt første møte med forfatteren, og etter å ha lest ferdig, vil jeg gjerne ha mer. Dette var vakkert. Skulle nesten tro at det var skrevet av en kvinne, for dette er poetisk og vakkert så det holder. En fortelling som gjorde godt å lese.
Det er Lilly`s historie vi blir kjent med. Hun er født i Irland, men ble i ungdommen nødt til å flykte til Amerika. Vi blir kjent med Lilly dagen etter hennes barnebarn har gått bort, og hun har nådd en alder av  89 år. Hun bestemmer seg for at et liv uten Bill, ikke er noe å trakte etter, men før hun vil ta livet av seg, vil hun skrive ned sin historie.

Beate ga boken en 6`er og det vil jeg også gjøre. Les gjerne Beates anmeldelse hvis du vil vite mer om handlingen i boken.
En liten smakebit fra side 37 (selv om det ikke er søndag):
"Den dristige hånen over søstrene mine ble sittende fast i halsen. Jeg følte meg som en hund som har fått skjenn, men ikke kan begripe hvilken ugjerning den har begått. 
Far så ut i det fjerne. Det tror jeg han gjorde resten av livet. 
Så oppfattet i hvert fall Annie det. Hun satte omhyggelig fra seg det store fatet hun bar på. 
Hva er det pappa? sa hun. 
Fryktelig sa far, men han fikk ikke frem flere ord med det samme. Han trakk frem et brev fra frakken."

3 kommentarer:

  1. Så kjekt at du likte den,Tine:) Det var en fin bok og jeg skal absolutt lese mer av denne forfatteren, det er i hvert fall en bok til som er oversatt til norsk. Tusen takk for link til meg. Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Gleder meg til denne som faktisk står klar i hylla- vil bare lese ferdig NOEN av de bøkene jeg allerede har begynt på ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å få ryddet opp litt, og lest ferdig nesten-ferdige bøker. Denne kan du glede deg til :)

      Slett