tirsdag 23. april 2013

Det er Verdens bokdag i dag! - og en bok på vent :)

I dag 23 april, er det Verdens bokdag. At det skulle være akkurat denne dagen som ble bokdagen ble bestemt av Unesco i 1995. Målet med Verdens bok- og opphavsrettsdag, som det egentlig heter, er å markere bokens rolle i samfunnet. Boken som uttrykksform, for språklig og kulturelt mangfold, for utdannelse og kommunikasjon.
Verdens bokdag baserer seg på en gammel tradisjon fra Barcelona, hvor man hvert år på samme dag setter byen i bokens tegn.  Nå feires dagen i over hundre land på jorden. I Norge har bokhandlere, bibliotek og skoler vært med å feire siden 1997.
På skolen hvor Sondre går er de med på dette hvert år, og i går kveld var jeg i kjelleren og fant frem en liten haug med Leseløven bøker, som det helt sikkert blir rift om blant fjærde klassingene. Inntektene fra bok- og kakesalg denne dagen går som alltid til barnehjemmet Nyenga i Uganda.
Jeg markerer Verdens bokdag på min egen måte, med to turer til biblioteket. Først til filialen «min» for å hente «Du skal elske lyset» av Margareth Skjelbred, deretter skal jeg på hovedbiblioteket i kveld og høre Frode Grytten sitt kjente Murakamiforedrag, med påfølgende visning av filmen Norwegian Wood. 
Til lesehester og bokormer: God bokdag!
Boken jeg har på vent denne tirsdagen må vente helt til jeg har klippet meg kl. 09:00, så suser jeg innom biblioteket og henter den. Jeg har nettopp lest forfatterens Andrea D, og ble veldig begeistret for måten hun skriver på, så jeg måtte bare ha en ny bok av henne, sporenstreks.

Flere boktips finner du som alltid på tirsdager i
  Beates bokhylle

11 kommentarer:

  1. Høres ut som en fin tradisjon de har på skolen til Sondre. Andrea D boken kunne jeg svært gjerne tenkt meg å lest.Ha en fin tirsdag,Tine:-)

    SvarSlett
  2. Godt valg av bok. Syns Skjelbred har mye bra. Og gratulerer med dagen!

    SvarSlett
  3. Du skal elske lyset har jeg lest. Kos deg med bok og foredrag!

    SvarSlett
  4. Det foredraget skulle jeg ønske jeg også kunne gå på. Så nå sendte jeg tips til hun som har med arrangementer å gjøre og håper hun biter på :-)
    Vi har en travel bokdag her, men det går veldig greit. Vi har hjelp av en gjeng 6. klassinger som fra før jobber som bibliotekvakter (De henter post, setter på plass billedbøker ol. En hver dag i hele uken)
    Jeg har ikke lest Du skal elske lyset, men det er mest fordi jeg datt av Mors bok.

    SvarSlett
  5. Murakami-Foredraget skulle jeg likt å hørt. Filmen har jeg sett og synes den var depressiv. Hva synes du? Kos deg med boka i alle fall::)

    SvarSlett
  6. Hørte akkurat de snakket om den nye boken til Murakami på radio'n. Er ikke oversatt til norsk ennå, og de intevjuet oversetteren. Så foredraget hadde vært fint å høre.

    SvarSlett
  7. Eg "feirar" dagen med Murakami. Er midt inne i 1Q84 bok 2. Skjelbred har eg ikkje lest enno, men har fått med meg at bøkene hennar er bra.. Ha ein fortsatt fin bokdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter foredraget er jeg hyper inspirert til å lese 1Q84 del 1+2 omigjen. Gleder meg til å høre hva du synes om del 3

      Slett
  8. Flotte planer, kanskje du er på foredrag akkurat nå!? Kos deg i allefall :)

    SvarSlett
  9. Har nettopp kjøpt "Du skal elske lyset" - så eg har forsåvidt den "på vent" eg og ;-)Nok ein gong litt misunneleg på din tilgang til litterære aktivitetar...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest halve boken i dag og er minst like imponert over denne som jeg var over Andrea D. Må prøve å få biblioteket til å invitere Margaret Skjelbred på besøk :)

      Slett