tirsdag 30. april 2013

Boken på vent denne tirsdagen: Karitas av Kristin Marja Baldursdottir

Vil du ha flere lesetips
må du besøke
Beate i dag :)
Karitas. Kaos på lerret er andre og siste bok i en saga fra Island. Første del, som bare heter Karitas, kom ut i 2006 og ble nominert til Nordisk råds litteraturpris. Da en kom på norsk i fjor ble det veldig godt mottatt av anmeldere her. 

Gyldendal forlag forteller oss om handlingen:
Karitas vokste opp i en stor, farløs søskenflokk på Island på begynnelsen av 1900-tallet. Hun giftet seg, men mannen plasserte henne og barna på en gård i ødemarken - mens han selv var på havet og fisket. I Karitas. Kaos på lerret er Karitas Jónsdóttir blitt 39 år. Endelig har hun tiden og modenheten til å virkeliggjøre sine kunstneriske ambisjoner. Fra den lille byen Eyrarbakki på Islands sydkyst følger vi Karitas' livsreise fra 1945 til 1999 - til Paris, New York, Roma og tilbake til Island. Det er en historie om frigjøring og kjærlighet og konflikten mellom familielengsel og utferdstrang.

Denne boken kommer i butikkene 6 mai, på selveste bursdagen min :)
Siden jeg ikke hadde lest den første boken, bestilte jeg den på biblioteket, men ble skuffet da det var ventetid på den. Til min store glede tilbød Gyldendal å sende meg begge bøkene, så nå kan jeg snart fordype meg i islandsk stemning.

Er det noen som har lest den første og har skrevet om den?

13 kommentarer:

  1. Har ikke hørt om bøkene, så nå ble jeg bra nysgjerrig. Dette må jeg finne ut mer av, så biblioteket neste!

    SvarSlett
  2. Denne er på vei til meg også, har den første boken i serien ulest foreløpig men da kan jeg jo lese dem fortløpende. Har ikke lest noe fra Island så jeg er spent på disse. Ha en regnfull tirsdag!

    SvarSlett
  3. Spennande - ikkje høyrt om bøkene men no er dei notert på lista mi. Lag ein fin kveld :-)

    SvarSlett
  4. Aldri høyrt om. Men eg er fascinert av Island og islendingar, - føler eit visst slektskap sidan øya visstnok vart befolka av utflytte sogningar (og fjordingar), hehe.

    SvarSlett
  5. ååååå, dette var bøker for meg!!! Takk for tips!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  6. Ikke vært bort i disse bøkene. Skal ta en nærmere titt. takk for tipset!

    SvarSlett
  7. Karitas står i min lesehylle. Jeg har lånt den på biblioteket fordi jeg falt for teksten bakpå. Jeg å på en mail i dag har bok 2 var kommet ut, så jeg må skynde meg å få lest bok 1 :-)

    SvarSlett
  8. Å Karitas er noe for meg også.:)

    P:S: Du har vunnet i lotterie, 1.premie- jeg tenker du kan velge blant to bøker. Mellom Chimera eller den første Fredric Drumboka som heter Honningkrukken eller den siste i lydbok som heter Rødsonen. Kan du sende meg epost med adressen din og hvilken bok du vil ha? Chimera har jeg ikke lest selv- det er visst en økothriller, og hans siste roman.
    Gratulerer!!!!!
    adressen min: artesblogg@gmai.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva?? Å så utrolig gøy! Mail er sendt, tuuusen takk :)

      Slett
    2. Hei! Har ikke fått adressen din og valg av bok på mail... Har du sendt den??? Da har den kommet bort.. Jeg manglet en bokstav , en l, i adr: Det skal være: artesblogg@gmail.com sorry!

      Slett
  9. Jeg prøvde meg på "Karitas" da den kom ut, men det er ei av få bøker jeg har gitt opp! Husker ikke helt hva det var som butta, men den ble levert tilbake på biblioteket så godt som ulest...
    Håper du får bedre tak på den- særlig når du til og med har ambisjoner om å lese begge to ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for "advarselen". Jeg skal ta sats før jeg setter i gang, og passe på å få med meg hver setning.

      Slett
  10. Ikke hørt om den før. Men de hørtes spennende ut, spesielt nr 2. Håper du liker dem.

    SvarSlett