mandag 1. april 2013

"Aprilsnarr i gamle da'r, som ingen tanker har!"

Det er blitt påstått at den nordiske formen for aprilsnarr er et innlån fra fransk. Ved overgangen til den gregorianske kalenderen som i Frankrike skjedde i 1582, ble nyttår flyttet til 1. januar, og de som fremdeles praktiserte gammelt nyttår ved vårjevndøgn «ga man aprilfisken». I hemmelighet forsøkte en å få hengt en utklippet papirfisk på ryggen til vedkommende.
Sånn så det ut da vi våknet i dag 1 april - til middag var alt vekke :)
Vi har vært på Snåsa en uke og revet oss i håret over den blå himmelen i Bergen, og når vi endelig lander i Bergen laver det ned her også. 
Værgudene serverte oss en god aprilspøk i dag, med hele landskapet dekket av minst 
5 cm. snø. Må jo innrømme at det er vakkert med sol, blå himmel og snø som har festet seg på trærne, men nok er nok!!!
Nå skal jeg lese Val McDermid sin nyeste i noen timer mens solen gjør sitt, og så er jeg klar for tur. Har du klart å lure noen i dag?

3 kommentarer:

  1. Klarte (nesten) å lure DEG! Hehe...God tur i snøen:)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har lurt nesten hele familien- med unntak av min mellomste sønn som aldri lar seg lure 1.april.
    Fin dag til deg.:)

    SvarSlett
  3. Jeg er alt for dårlig til å lure andre, men ble nesten lurt selv. Ann-Kristin klarte nesten å lure meg til å tro at Norwegian hadde klusset det til med billettene hennes, men jeg skjønte det før jeg ble helt stresset :)

    SvarSlett