mandag 11. mars 2013

I sverdets tid av Jan Ove Ekeberg - 3 bok: Helligdommen

I sverdets tid er et episk drama hvor leseren tas med inn i hverdagsliv, kjærlighet og kampen for tilværelsen i en av Norges histories mest dramatiske perioder.
I første bok av trilogien "I sverdets tid" møter vi Sigurd. Han har blitt tatt fra moren sin av birkebeinerkongen Sverre, for at han skal være trell for hans egen sønn Håkon. Vi er i Norge i middelalderen, gjennom borgerkrigen mellom bagler og birkebeinere, der kirkemakt står mot kongsmakt, vokser nasjonen Norge frem.
Jeg har hørt Jan Ove Ekeberg fortelle om trilogien, og hørt hvilket formidabelt arbeid han har lagt ned i å få dette historisk korrekt.
De små historiene innimellom som levendegjør boken på en så fin måte, er selvfølgelig fantasi, men alle steder, tider og konger er historisk.

Når den tredje boken starter er vi i 1217. Kong Inge ligger for døden, og striden står om hvem som skal arve kongstittelen, hans bror Skule Bårdson eller kongens sønn Håkon Unge, som bare er 13 år gammel. 10 år tilbake etter å ha vært med å sikre Kong Inge kronen, flyktet Sigurd til Gardarike. Stedet ligger øst i Østersjøen, 15 dagers seilas fra Oslo, her er han mektig og blir behandlet som en konge. For å hjelpe Håkon Unge til tronen, blir Sigurd hentet tilbake til Norge.

Dette er en historisk roman som blir fylt ut av dramatikk og kjærlighet. Den er lettlest, uten hopping i tid og rom, og med en handling som driver en til å ville lese videre.
De som kjenner sin norgeshistorie på fingerspissene, vet jo utfallet av kongedramaet, men de fleste av oss husker nok ikke dette. Jeg vil derfor ikke røpe mer av handlingen, bare si at Jan Ove Ekeberg avsluttet trilogien sin på en glimrende måte, innertier igjen!

Tusen takk til Juritzen forlag som har vært så grei å sende meg leseeksemplar :)

3 kommentarer:

  1. Hvordan finner du tid til å lese så mange bøker?:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du si. Jeg ser aldri tv, og når jeg er hjemme sitter jeg som oftest med en bok i fanget :)

      Slett
  2. Åja! Holder akkurat på å pugge inn denne perioden. Disse burde være noe for meg :)

    SvarSlett