onsdag 6. februar 2013

Ikke gå glipp av Gillian Flynn - dette er ikke 13 på dusinet krim

Åpne sår
Mørke rom
Flink pike

Bøkene trenger ikke leses i rekkefølge.

Gillian Flynn er en amerikansk tv kritiker som etterhvert ble forfatter. I 2006 kom hennes første bok ut, med norsk tittel
Åpne sår. Jeg leste denne i desember og ble veldig begeistret. I januar tok jeg fatt på hennes bok nummer to, Mørke rom.
Her trengte jeg noen sider, før historien tok av. Deretter gikk det av seg selv, for  historien var fasinerende. Boken er en slags krim, med en original "etterforsker".
Kort fortalt:
Libby var syv år da moren og søstrene ble brutalt drept. Broren Ben ble dømt for ugjerningen og soner en 25 års fengselsstraff. I voksen alder blir Libby kontaktet av Lyle i The Kill Club. Denne foreningen er sykelig opptatt av beryktede drapssaker, og jobber for å bevise at Ben er uskyldig.
Dette er en handlingsmettet historie, og det er få dødpunkter. Handlingen foregår i nå tid hos Libby, og time for time drapsdagen, både i Ben sin historie og i hans mors historie. Absolutt en bok jeg kan anbefale, du får mye spenning for pengene, og dette er ikke en bok du leser ut på noen timer. Sjekk ut Bokbloggeirs anbefaling her.

Så over til Gillian Flynn`s siste utgivelse Flink pike. Årets krimsensasjon i USA. New York Times kaller boken "a unputdownable masterpiece". Flink pike er genial lesning, som holder leseren fengslet til siste setning. Det siste der, er det jeg som sier.
Boken anbefales på det sterkeste, jeg gir den en 6`er.
Flink pike er på langt nær så dyster og mørk som de to andre bøkene hennes. Her blir vi kjent med Amy og Nick. De får hvert sitt kapittel, Nick i nåtid og Amy som tilbakeblikk , i  form av dagboknotater.
Etter at de har flyttet fra New York og tilbake til Nick`s barndomsby, forsvinner Amy sporløst på bryllupsdagen deres.
Flynn`s måte å beskrive den følelsesmessige dynamikken ektefellene i mellom er fasinerende. Amy vil for all del ikke bli en "masakjerring" og går heller rundt å håper, håper på at Nick skal si og gjøre de rette tingene. Historien gir oss et godt eksempel på hvor utrolig viktig det er å være seg selv, ellers kan det går riktig galt.
Det er mer humor i denne boken enn i de andre, men hun tar oss med til en dyster halvkonkurs by, og en menneskejakt i et spøkelsesaktig tomt handlesenter. Jeg hang meg tidlig opp i skattejakten som Amy har laget til Nick. Dette er tradisjon på bryllupsdagen deres, at hun legger igjen lapper med gåter som han skal løse for å komme i mål. Etterhvert som vi bli kjent med Amy skjønner vi at hun kanskje ikke var så lykkelig i ekteskapet sitt, og kan da lappene være med å løse mysteriet? Og hvorfor tar han ikke telefonen?
Det er ikke før godt uti boken at det virkelig tar av, og en innser at dette er en thriller, ikke en roman om følelser. Det er nesten psykedelisk hvordan boken forandrer seg mellom fingrene på deg, mens du leser. Mange baller blir kastet opp, men heldigvis Flynn vet å plukke dem ned igjen.

Tusen takk til Font Forlag som har sendt meg boken!
Filmen Bokelskerinnen skrev om for noen lørdager siden ser jeg frem til.
Bokbloggeir har en ypperlig anmeldelse av Mørke rom

3 kommentarer:

  1. Nå gleder jeg meg enda mer til å fortsette på denne og det hadde jeg planer om i dag, men så kom det en annen bok inn dørene i dag som jeg bare MÅ begynne på... Jeg er imponert over hvor fort og hvor mye du får lest om dagene, er stum av beundring her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er hjemme hele dagen med influensa, så hva kan en gjøre? Blått lyn som jeg leser nå fortjener å bli lest sakte, så den tar litt mer tid.

      Slett
  2. Bra du sier at boken tar av godt uti boken, for hadde det ikek vært for at Flynn skriver godt hadde jeg vurdert å stoppe her etter 145 sider..
    Hennes andre to bøker holdt meg fanget hele tiden, derimot.

    SvarSlett