fredag 21. desember 2012

Tomas Espedal får uttale seg over tre sider pluss forsiden i BT i dag

Ja, ja vi slapp no at BT spredde dommedagsfrykt på denne 21 desember 2012.
Tomas Espedal har i dag regissert sin egen "dommedag", ved å gå ut i BT og proklamere at han trekker seg fra all offentlighet. Han vil trekke seg inn i seg selv og vie sitt liv til skrivearbeidet. Før han tier helt still, får han lov å forklare hvorfor. Over tre sider i BT.
Det siste året har han snakket litt for fritt og uoverveid til massene. Han har tråkket en del mennesker på tærne, med uttalelser som rakker ned på både leserne (sine og andres) og andre forfattere. Han kaller oss som går på forskjellige kulturarrangementer for "kulturmennesker" og det er ikke positivt ment. Han mener vi går på teater for å bli sett, og egentlig ikke er interessert, eller har forutsetninger for å skjønne hva vi ser.
Kulturinstitusjoner produserer stykker som skal være lett for allmennheten å fordøye, for å tjene penger. Han etterlyser kunsten oppi det hele, og mener at teater, opera o.l. har blitt allemannseie på bekostning av kunsten. Kunstnere er jo kjent for å være litt arrogante, litt spesielle og vi forventer liksom ikke like mye folkeskikk av en kunstner. Tomas Espedal nekter rett og slett å være hyggelig mot de som kjøper bøkene hans, han føler ikke at han må det.
Jeg har vært på en "forestilling" med Tomas Espedal, og kan skrive under på at han ikke er interessert i sitt publikum. Før det hadde jeg lest "" og den traff meg midt i hjertet, så jeg gledet meg stort til å treffe forfatteren. For en nedtur! Nå leser jeg i BT at han oppfører seg sånn fordi det hører med til kunsten, ikke fordi han er en blyg, innesluttet person.
Når han nå trekker seg tilbake er det fordi han frykter han ellers vil komme til å si noe enda mer dumt, enn det han allerede har sagt. Sånn er det å være en breikjefta bergenser uten oppdragelse (eller empati), det er ikke lett å si de rette tingene, uten å gå på akkord med sitt eget selvbilde.
Tomas Espedal er født i Bergen i 1961. Han debuterte i 1988 med "En vill flukt av parfymer". Han har gitt ut 11 bøker. Han slo igjennom i 2006 med "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv", som er gitt ut i 14 land. Han har også mottatt en rekke priser og blitt "berømt" for å avslå Riksmålsprisen.
For all del, jeg skjønner hva Espedal mener, og har du skrevet en så god bok som "Gå", så har du lov til å være litt sær...

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det var temmelig nedlatende overfor lesere, spesielt kvinner midt i livet, å rakke ned på dem som Kulturkjerringer..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan vel være jeg har tenkt tanken, men det er langt fra det til å utbasunere det fra talerstolen. Å trekke seg tilbake med brask og bram er vel kanskje litt arrogant det også. Ville vel vært bedre å ta lærdom av egne tabber, og "øve" seg litt på å være "normal".

      Slett
  2. Jeg kommer til å savne Espedal. Heldigvis vil han holde frem skrivingen...

    SvarSlett