torsdag 27. desember 2012

"Stockholm octavo" av Karen Engelmann

På forsiden blir vi lovet konspirasjoner, mysterier og et hint av magi. Dette får vi i fulle monn i denne romanen, som er tidfestet til 1790-årene i Stockholm. Det er mye politikk i handlingen, og den franske revolusjon er utgangspunktet for plottet som utspiller seg i kjølvannet av dette, i Stockholm.
Emil Larsson er handlingens jeg person, en vanlig mann som lever sitt ungkarsliv, men er truet av arbeidsgiveren sin til å gifte seg. Han er ofte å finne i spillsalonger, og en kveld forteller den synske innehaveren Fru. Spurv at hun har sett inn i Emils framtid. Hun tilbyr seg å legge hans octavo, noe Emil ser på som en mulig hjelp i å finne sin utkårede.
Octavoen er en teori fra den eldgamle kunsten å spå i kort, hvor åtte kort representerer de åtte personene som avgjør utfallet til enhver viktig hendelse i et menneskes liv. Finner du disse åtte, kan du få kontroll på din sjebne.
Historien er en kamp om kongemakten. Det er Gustav III som er på tronen, men Patriotene ledet av hans bror hertug Karl truer freden. Da Gustav blir skutt og drept overtar Karl tronen. Karl dør i 1888 uten en arving, og kongemakten i Sverige går over til franskfødte Karl XIV Johan. Dette er Bernadotte familien som fremdeles styrer i Sverige. Historien rundt den franske revolusjonen, men sett fra Sverige, var den mest interessante delen av boken.
Viftekunsten er en vesentlig del av historien, uten at jeg syntes den var spesielt spennende, men på tross av dette feminine innslaget, er handlingen spekket av sterke kvinner fra alle samfunnslag.
Den driver seg frem selv, om enn litt tregt. Det var mer min iver etter å lese ferdig bøker som drog meg gjennom den, ikke min nysgjerrighet på hvordan det til slutt gikk.
Jeg gir den en 4`er på leselisten min, den var ikke direkte kjedelig, men heller som en rolig, seig flod som renner stille nedover, uten for mange bølger eller skumtopper.

2 kommentarer:

  1. "den var ikke direkte kjedelig, men heller som en rolig, seig flod som renner stille nedover, uten for mange bølger eller skumtopper. "

    Dette var et veldig beskrivende og godt utsagn! Jeg begynte på denne og likte den godt, men på grunn av knapp lesetid ble den lagt bort. Skal nok fullføre den etter hvert, jeg synes historiske romaner fra nye miljøer er interessant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var nettopp det historiske (også fra Sverige da...) som drev meg til å fullføre. Ikke alltid like lett når der er dannet seg en kø av bøker som krever oppmerksomhet.

      Slett