søndag 2. desember 2012

Huset du elsket av Tatiana de Rosnay

Mari i bloggen Flukten fra virkeligheten utfordrer oss hver søndag, til å gi en smakebit av en bok. Boken jeg har valgt er en av den Engelsk/russiske Tatiana de Rosnay som bor i Paris. Hennes detaljkunnskap til byen som hun må elske høyt, kommer godt frem i romanen "Huset du elsket".
Hun skildrer byen på en vidunderlig kjærlig måte, med stemninger, lukter og lyder.
Forfatteren kjenner vi fra "Saras nøkkel" som var hennes gjennombruddsbok internationalt, med 6 millioner eksemplarer solgt, og "Bumerang" som kom ut i fjor. Jeg har lest og likte begge disse romanene veldig godt.
"Mokka" er hennes siste roman som kom ut i år. Jeg står som nummer 17 i køen, så den blir nok ikke lest før til neste år, hvis ikke jeg får den til jul da....
I "Huset du elsket" er det den aldrende Rose som forteller og tenker tilbake. Hennes mann er død for 10 år siden og nå når huset hun har bodd i siden hun giftet seg skal rives, forskanser hun seg der. Møblene er flyttet ut og datteren venter på henne, men hun vil gå under med huset. Vi får høre historien hennes fortalt via brev og tilbakeblikk.
Romanen har en rolig og dempet aura og må leses i tilsvarende sinnsstemning. Den kan virke treg med lite handling, men der er så mye poesi mellom linjene, at en må ta tiden til hjelp. Jeg har svelgt mange klumper i halsen, men jeg har også blitt tatt på fersken med masse tårer rennende nedover ansiktet. Herlig!
Mot slutten blir nerven i boken mer tydelig, og den litt uventede vrien på slutten gjør at jeg gir den en klar 6`er.

En smakebit fra ca midt i boken:
"Nei," repliserte jeg med ettertrykk. "Jeg kommer aldri til å forlate dette huset. Aldri." Han sukket sørgmodig. "Nei, jeg vet jo det, fru Rose. Men du burde gå ut i kveld for å se hva som foregår. Jeg skal mørklegge gatelykten. De rivningsklare områdene blir ikke lenger overvåket så nøye etter at kulden kom. Ingen kommer til å forstyrre oss. Det er isete, men du kan bare ta meg i armen." 
"Hva er det du vil jeg skal se, Gilbert?" Han sendte meg et skjevt smil som jeg fant nokså sjarmerende. "Du har kanskje lyst til å ta farvel med rue Childebert og rue D`Erfurth, eller hva?" 
Jeg hadde vont for å svelge. "Ja, det har du faktisk rett i."

10 kommentarer:

  1. Ännu en Tatiana de Rosnay. Nu är jag nästan övertygad :)

    SvarSlett
  2. Nydelig smakebit! Har vært litt skeptisk til denne boken, men kanskje jeg skal prøve meg allikevel!? God søndag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Veldig fin smakebit,Tine:-) Denne boken har jeg på vent i bokhyllen og kommer vel til å lese den før jul tenker jeg, Mokka har jeg nettopp lest og likte den godt. Ha en fin søndag:-)

    SvarSlett
  4. Denne søndagen er det også smakebit på forfatterens bok, "Mokka". Skrev som kommentar at det er noe med bokcoverene som gir et litt girlish og søtladent inntrykk, til at jeg blir trigget til å lese de.

    Har sett filmen saras nøkkel, og temaene til forfatteren er sterke og viktige, MEN - blir liksom ikke trigget til å lese bøkene. Ennå.

    Takk allikevel for smakebiten : )

    SvarSlett
  5. takk for fin smakebit :)
    denne boken leste eg tidligere i år og syntes den var veldig fin :)

    SvarSlett
  6. Selv om vi mennesker er forskjellige, ble jeg nyskjerrig når du skriver at du har funnet poesi mellom linjene. Og jeg tror nok den må leses i den rette sinnstemning. Det er som musikk; jeg kan høre en CD mange ganger. Plutselig oppdager jeg noe nytt, en av låtene treffer meg selv om jeg har hørt den mange ganger før. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  7. Denne boken er bare nydelig, likte den kjempegodt:) Så trist og vakker:) Takk for smakebiten!:) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Har hørt mye om denne forfatters bøker.. Må kanskje prøve å lese dem en dag::) Takk for smakebit og fin søndagskveld.:)

    SvarSlett
  9. En 6'er høres bra ut! Jeg har nemelig denne boken i bokhyllen og ser frem til å lese den :)

    SvarSlett
  10. For en fin smakebit! Jeg elsket Saras nøkkel, og når du gir denne en 6 så blir jeg i hvert fall nysgjerrig på den ;)Ha en fin kveld!

    SvarSlett