tirsdag 4. desember 2012

Min bok på vent: Mo Hayder sine "Jack Caffery romaner"

Mo Hayder
Hver tirsdag vil Beatesbokhylle vite hvilken bok vi har på vent, og brenner etter å lese. Min bok på vent i dag er "Borte" av Mo Hayder.

Etter Mo Hayder debuterte i 2001 med "Fuglemannen" har hun skrevet seks kritikerroste romaner til. Hun skriver intenst, og leseren får følelsen av å ikke ville legge boken fra seg.
En av karakterene hennes som går igjen i fem av romanene er etterforsker Jack Caffery. Hans personlige historie får vi sakte men sikkert gjennom bøkene, så det er en ide å lese dem i rekkefølge.
I de siste tre bøkene samarbeider han med politidykker Flea Marley som også har en historie å bære på. De tre siste bøkene kalles "The Walking Man" series. Her er det enda en person som går igjen, en som Mo Hayder har skrevet inn utifra erfaringer hun har gjort seg fra Bath, hvor hun vokste opp.
Jeg har nettopp lest Hud, og gir den en klar 5`er. Den var kjempespennende gjennom hele, men der er et par usannsynligheter som tok oppmerksomheten min.
I Hud har både Flea Marley og Jack Caffery sin egen agenda. De jobber alene og hver for seg, og begge tar avgjørelser som en "ekte" politimann ikke ville tatt. Politidykkeren prøver å rydde opp i forhold som hennes bror har satt henne i, og etterforskeren henger seg opp i en sak som har blitt avsluttet, og vil ikke jobbe med det han skal.
Etterforskningen som foregår i boken hører vi bare om, men den er bare på siden av handlingen. Mye action og spenning for all del, "krim" med en litt original vri.   Min bok på vent denne tirsdagen er "Borte", som forhåpentligvis ligger klar til meg på biblioteket i dag.
Rekkefølgen på bøkene om Jack Caffery:
Birdman - Fuglemannen 2001
The treatment - Kuren 2002
Rituals - Ritualer 2008
Skin - Hud 2009
Gone - Borte 2010

10 kommentarer:

  1. disse har eg aldri hørt om ... utrolig !
    takk for tipset, nå skal eg undersøke fuglemannen litt nærmere :)

    SvarSlett
  2. Heilt enig i Mo Hayder er bra! Av desse har eg lest Fuglemannen og Hud. Skulle ønska eg hadde hatt denne oversikten før, for eg har altså lest i litt feil rekkefølge ;)
    Anbefalar Tokyo av same forfattar, har du lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser jeg har hoppet over Ritualer selv, så den må jeg ta igjen. Har ikke lest Tokyo, skal se etter den på biblioteket i dag, kanskje det kan bli julekrimmen min? Takk for tipset!

      Slett
  3. Jeg har Skin på vent her hos meg. Den har rykket frem i køen til den stabelen som blir lest først, men nå lurer jeg på om jeg kanskje burde lese bøkene i riktig rekkefølge?

    SvarSlett
  4. Dette er en serie jeg absolutt kunne tenke meg å lese, har hanging hill av forfatteren som kom ut nå i år, men ikke lest enda. Tusen takk for tips sier jeg og dytter disse litt lenger opp på listen!

    SvarSlett
  5. Spennende bok på vent, og så bra at du har listet opp alle bøkene i serien! Den kopierer jeg ;)

    SvarSlett
  6. Min mor drev og leste noe av henne og ut fra bateksten synes jeg de vriket veldig groteske.. Er de det, synes du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, de er vel kanskje det, men leser du de i rekkefølge får du en veldig fin historie om hovedpersonen. Jeg synes ikke de er for grotesk...

      Slett
  7. Når det gjelder krim, er engelsk krim favoritten. Og jeg er som mange andre; må liksom lese de i rekkefølge. Har ikke lest noen av hennes bøker, så takk for tipset.

    SvarSlett
  8. Kan tru eg gleda meg til å starta på Mo Hayder sine bøker. Det starta med at eg leste Hud, og den var kanonbra. Men så hadde det seg slik at eg ville lesa adle Jo Nesbø sine fantastiske bøker om Harry Hole først, og nå er eg nettopp ferdige med bøkene til ein av Sveriges krimforfattere, Camilla Løkberg (kan også trygt anbefalast). Så nå har eg då fått tak i bøkene til Mo Hayder, og gleda meg til å begynna på den første, Fuglemannen. Og det blir nok ei av hennes bøker som også kjem til å være med som Påskekrim, når den tid kjem. :-)

    SvarSlett