tirsdag 11. desember 2012

Min bok på vent i dag er Hobbiten av J.R.R.Tolkien

I natt kl. 00:00 altså 12/12-2012 braker det løs på kinoer over hele Norge. Da er det stor premiere på filmatiseringen av Hobbiten.
Jeg var ganske ung da jeg pløyde meg gjennom Ringenes herre, og det må innrømmes at jeg måtte ha flere forsøk før jeg var i mål. Senere har jeg lest bøkene igjen, og selvfølgelig sett filmatiseringen. Hobbiten har jeg også lest før, men det er lenge siden og med tanke på filmen, vil jeg lese den igjen.
The Hobbit kom ut i 1937, men den ble ikke skikkelig populær før på 60- og 70-tallet da flowerpower generasjonen trykket den til sitt bryst. Denne, og "Ringenes herre" kan vel sies å være mor til fantasy sjangeren, som mange er så begeistret for i dag.
Forfatteren J.R.R.Tolkien var professor ved Oxford Universitet. Han hadde en forkjærlighet for middelalderens heltedikt, myter og historier. Hobbiten, som opprinnelig var skrevet for barn handler om vennskap på tvers av kulturer.
En hobbit er liten, men vi lærer fort at selv om en er liten, og kanskje blir sett på som ubetydelig, kan en være lojal og modig, og komme til å bety mye.
I Tolkiens bøker finner vi alver, dverger, hobbiter og mennesker, som lever med ydmykhet og respekt for naturen og hverandre. De samarbeider i kampen mot det onde, på tvers av språk og kultur.
Makt er et viktig tema, og vi lærer hvordan makt skal brukes til fordel for felleskapet, og ikke for å heve seg selv ved å trykke ned andre. I disse bøkene viser Tolkien sin respekt og kjærlighet til alt levende, og naturen har en helt egen plass i tekstene hans.
Har du lest Hobbiten?
Boken på vent er en oppfordring Beates bokhylle kommer med om tirsdagen, som gir inspirasjon til leseglede for alle oss bokormer.

9 kommentarer:

  1. Denne har jeg ikke lest, men har lyst til å få lest den en gang for jeg regner med at den er meget bra.
    Skal du på kino å se denne filmen i kveld?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei i kveld blir det ikke, men vi går nok å ser den om ikke lenge :) Fant boken i kjelleren nå, så de neste timene er jeg i eventyrverden :)

      Slett
  2. Tror jeg kommer til å nøye meg med filmen. Så selvfølgelig Ringenes Herre, men har ikke lest bøkene der heller. Noe må en velge bort også!

    SvarSlett
  3. Jeg har lest den og skal absolutt se den på kino!
    Jeg er en dedikert Tolkien fan og har lest alt jeg har funnet av det han har gitt ut. Hobbten er likevel en favoritt :-)
    Ønsker deg en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Jeg leste den når jeg var i slutten av tenårene og koste meg skikkelig. Den er jo mye mer kos enn Ringenes herre, som handler om mer kamp mellom de gode og onde skumle vesener. Jeg skal nok se filmen i romjula.:)

    SvarSlett
  5. Tolkien is the man. Jeg visste ikke at hippiene var glade i denne, takk for den! Jeg leste Hobbiten for første gang i to tusen og ti. Da lånte jeg den på biblioteket. Jeg har den i hyllen, kjøpt nå og tenker å lese dem om igjen jeg også men ikke før filmen. Det blir vel heller lenge etter.

    SvarSlett
  6. Så ringenes herre filmene, men ikke lest noen av bøkene. Har en bok skrevet av forfatteren i hylla. Hurins barn.

    SvarSlett
  7. Har verken sett filmen eller lest bøkene. Er veldig dårlig med alt som er fantasy. Til min datters fortvilelse.

    SvarSlett
  8. Hobbiten leste jeg for ikke så altfor lenge siden, og filmatiseringen av Ringenes Herre er jeg superbegeistret for så jeg gleder meg til Hobbiten-filmen. Til tross for at den har fått mange negative omtaler :)

    SvarSlett