søndag 16. desember 2012

Juleforberedelser

I kjøkkenskapet mitt har jeg hel kanel, hel stjerneanis, hel nellik og pommeranskall.
Det er ikke mye en trenger av disse posene, så jeg ville bruke litt av det til å lage god jule-lukt i stuen.
Legg det på at fat som tåler at ovnen blir litt varm, og sett fatet oppå ovnen. Snart sprer det seg en deilig duft i stuen, som minner deg om at julen er på vei.
Lørdag startet vi dagen på kjøkkenet. Sondre hadde laget Serinakaker på skolen på fredag, og ville vise meg sine nye kunster. Han fant oppskriften elegant frem på iPad`en og stilte den opp sånn som jeg setter opp kokeboken min, når jeg baker :) Dette er kaker vi ikke har hatt blant våre 7 sorter, så det var kjekt å få smake dem.
Vi bakte ut den siste boksen med pepperkake deig (fra Ikea), og etterpå skulle jeg rydde i skapet og fant to poser med kokkos, så da var vi igang igjen, med kokkostopper.
Fra før har vi bakt engelsk fruktkake, honningkake, kakemenn og sandnøtter. Søndag var det vørterbrødene sin tur, og nå er vi klar for å prøvesmake ferskt julevørterbrød.
Tredje søndag i advent burde kanskje bety litt vasking og sånt, men her i huset prioriterer vi håndballkamper (Sondre x 2 og de som utspiller seg på tv). I tillegg sitter jeg med nesen i en bok som bare leses ferdig.....

1 kommentar:

  1. Det kryddertrikset skal jeg skrive bak øret!! Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid. :)

    SvarSlett