lørdag 22. desember 2012

Hobbiten - filmversjonen: Del I "En uventet reise"

I gårkveld var vi to voksne og to barn på kino og så Hobbiten. Jeg begynte å lese boken på nytt for noen uker siden, men det stoppet opp, og da alternativet ble film, satte jeg den tilbake i hyllen. Språket i boken er barnslig og litt gammelmodig, og siden Tolkien har skrevet dette som en barnebok, tenkte jeg at det var ingen fare å ta 11 åringen med på kino.
Vel, jeg syntes det var mye ekkelt her og angret litt på det valget. Han selv syns det var ok, og sov godt hele natten.
Filmen varte lenge, og jeg syns noen av scenene ble dradd ut litt vel lenge. Det var litt for mye orker og litt for lite alver etter min smak. Lokasjonene (eller kulissene) er fantastiske, og en kan drømme seg til den andre siden av kloden av mindre.
Siden boken er ganske kort og lettlest, med store bokstaver og tykke ark (i alle fall i min gamle bok), så er det rart at de klarer å lage tre filmer ut av det.
"En uventet reise" varte i over 2,5 time, så jeg er spent på fortsettelsen hvis de skal skvise to like lange filmer utav resten.
At filmen ender litt sånn "midt i historien" gjorde ingenting. Jeg var lei av å sitte der å se på orker og ulver som sloss, så slutten var kjærkommen.

3 kommentarer:

  1. Kjekt å få en slik ærlig anmeldelse. Jeg hr hørt så mye bra om filmen, og da vet jeg av erfaring at jeg bygger opp en forventning som kan ende med at jeg blir skuffet. Vel, jeg skal se den på kino i julen. Ønsker deg en riktig fin jul Tine :)

    SvarSlett
  2. Så synd at du ikke likte den så godt. Jeg har tenkt å se den , men bør vel ikke ha så altfor store forventinger kanskje.. God jul til deg.:)

    SvarSlett
  3. Ikke meningen å ta forventningene fra dere. Jeg leser/ser veldig sjelden fantacy, så det ligger kanskje der. Mye bra, men det ble for mye av det gode liksom :)

    SvarSlett