torsdag 6. desember 2012

Fred Vargas

Fred Vargas er en fransk forfatter. Hennes egentlige navn er Fredèriquè Auduoin-Rouzeau. I tillegg til å være forfatter av spennende bøker, er hun historiker og arkeolog, noe som kommer klart frem i bøkene hennes. Hun begynte å skrive for å koble av fra jobben, men hun tar ganske mye av jobben sin med seg inn i mordgåtene som førstebetjent Adamsberg skal løse.
For noen år siden leste jeg det jeg kom over av henne. Forfatteren har gitt hovedpersonen i serien sin, mye personlighet. Han er uskyldigheten selv, og du kan ikke annet enn å elske ham. Som etterforsker er han den som går sine egne veier, og stiller spørsmål som ingen andre ville stilt. Vel og merke løser han sakene sine, så han er nok ikke så dum som alle vil ha det til.
"Den rasende horden" er hennes nyeste utgivelse i serien om politietterforsker Adamsberg.
Jeg er midt inni boken og storkoser meg med gjensyn med denne koselige etterforskeren. Følg med på leselisten min, da kommer terningkast. Liker du å lese serier? Har du en å anbefale?

Les bøkene i denne rekkefølgen:
Mannen med de blå sirklene
Varulven
Stikk av og bli borte lenge
Neptuns tenner
Den tredje jomfru
Vampyrens hevn
Den rasende horden
I ærlighetens navn ser jeg meg nødt til å si at dette ikke er den beste boken fra Fred Vargas. Adamsberg er fremdeles elskelig, og personskildringene er utrolig flotte. Allikevel syntes jeg denne ble litt "treg". Jeg ga den en 4`er

4 kommentarer:

  1. Jeg leste Vampyrens hevn i sommer på ferie, men fikk ikke helt drivet med den.. Mulig det var timing. Kanskje jeg skal gi Vargas en ny sjanse..??

    SvarSlett
    Svar
    1. Den rasende horden fremstår ikke så spennende som tittel og cover tilsier. Heller litt underfundig og koselig bok, som jeg kan anbefale til rolig lesing mellom tøff krim, og sjelsvrengende romaner.

      Slett
  2. Har ikkje lest Vargas. Enno. Fint med den kronologiske oversikten!

    SvarSlett