søndag 23. desember 2012

Bokanbefaling: "Åpne sår" av Gillian Flynn

Dette er boken som gjorde at jeg satt klistret mens mannen i huset måtte ta seg av de siste forberedelsene før julen gjør alvor av seg. Den begynte stille og rolig, med en heller udugelig journalistspire som hovedperson.
Etterhvert som vi lærer Camille å kjenne, får vi en dempet medfølelse med henne, som trigger nysgjerrigheten. Hun har et lengre opphold på psykiatrisk klinikk bak seg, og jobber som journalist i en annenrangs avis i Chicago. I hjembyen hennes ble en jente funnet drept for et år siden, og nå er en jevnaldrende jente forsvunnet. Sjefen til Camille vil benytte seg av at hun er lokalkjent, og sender henne "hjem" for å skrive om saken. Nå, begynner det å bli veldig spennende, og jeg sier ikke et ord mer, for denne boken du lese.
Dette er debutromanen til Gillian Flynn som opprinnelig er journalist og filmkritiker. Hun vant to Dagger-priser for denne romanen. I 2011 kom bok nummer to "Mørke rom" ut, og den skal jeg lese så snart jeg får tak i den. Det var bloggen Artemisias verden som gjorde meg oppmerksom på denne forfatteren, tusen takk Anita!
Bokbloggeir har en flott anbefaling av hennes andre bok "Mørke rom"

6 kommentarer:

  1. Oj, så bra at du likte den. Skal gyve løs på denne straks jeg er ferdig med de to andre jeg holder på med. Takk for at du linket til bloggen min.:) En riktig god jul ønskes deg.:)

    SvarSlett
  2. Har nettopp begynt på hennes nye bok; "Flink pike" Er ikke kommet så langt, men foreløpig lever den ikke opp til de to første! Får lese litt til så kanskje den tar seg opp etter hvert!
    Lillian:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hintet til forlaget om at jeg gjerne vil ha Flink pike som leseeksemplar, så vi får se hva de sier.

      Slett
  3. Åpne sår var fin. Eller det er kanskje ikke det rette ordet å bruke, men du forstår hva jeg mener :-)
    Jeg ble også tipset om denne boken, men jeg skriver aldri ned hvem jeg får tips av, og da er det vanskelig å huske riktig :-)

    SvarSlett
  4. Gillian Flynn er helt klart en av mine nye favoritter. Jeg har lest åpne sår og flink pike og gleder meg veldig til å lese hennes nytolkning av Hamlet når den kommer!

    SvarSlett
  5. Da kjøpte jeg hennes to første i bokklubben, de finnes ikke i lyd på biblioteket, så greit å kjøpe de da. (Brukte bonuspoeng så de ble nesten gratis.... kjekt system i bokklubben nå)

    SvarSlett